Ponudu za pomoć pri kupnji zrakoplova koji pripadaju Brazilu je početkom lipnja poslao predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović, premijeru Andreju Plenkoviću, ministru obrane Damiru Krstičeviću i načelniku GS OSRH generalu Mirku Šundovu.
Pročitajte i ovo
siguran u većinu
Plenković komentirao potez SDP-a, ali i mogućnost povratka Vilija Beroša u Sabor: Milanovića nazvao plagijatorom
Bivši predstojnik ureda
Bliski suradnik Kolinde Grabar-Kitarović otkrio kako se snašao u suludoj situaciji: "Bilo je ludo, tresu se ruke, diše se u vrećicu"
Zrakoplovi su NATO kompatibilni, proizvedeni 1984. s preostalim resursom od 150 do 200 od ukupno 6000 sati leta. Zrakoplovi su konzervirani 2014., Zubak kaže da se osobno uvjerio u izvrsno stanje aviona, što su mu uvidom potvrdili i zaposlenici francuskog proizvođača Dassaulta. On nudi rok otplate od sedam godina uz godišnju kamatu od 1,2 posto.
Ponuda sadrži 10 jednosjeda i dva dvosjeda te produljenje životnog vijeka za 2000 sati leta po avionu ili 15 godina do isteka vremenske eksploatacije (do 2034.). Avioni bi bili raspoloživi za najdulje osam mjeseci od potpisivanja ugovora, a prva dva tri bi stigla već za tri, četiri mjeseca, posljednji u siječnju 2020. Uz ponudu idu i set pričuvnih dijelova, oprema za održavanje i alati, obuka petorice pilota te obuka inženjera i tehničara, piše Večernji list.
Ako bi Hrvatska željela modernizaciju tih aviona na razinu najmodernijeg Miragea 2000-5, s novim radarom većeg dosega, s glass cockpitom, head up displayem i naoružanjima većeg dosega, vrijednost eskadrile je 139,9 milijuna dolara. Zubak napominje da su stručnjaci DASSAULT-a potvrdili da su avioni funkcionalni i bez modernizacije.
Nema puno vremena
U dopisu Vladi ističe da Hrvatska nema vremena godinama čekati rješenje, stoga što je HRZ spao na samo od 10 do 15 aktivnih borbenih pilota. Državnom i vojnom vrhu dao je kratko vrijeme za odgovor jer ima i druge kupce.
Brazil se inače odlučio za konzerviranje ove eskadrile jer su pri kraju s montažom vlastite tvornice, gdje će proizvoditi zadnju inačicu švedskog Gripena E/F. Mirage 2000 prije nekoliko godina kupio je Pakistan, no kako se tom poslu protivila Indija, s kojom Brazil njeguje partnerstvo, prodaja je otkazana. Početkom 2019. godine, za Mirage je raspisan novi natječaj, javili su se, primjerice i Lockheed Martin i Sikorsky te Izraelci, no taj je natječaj Brazil poništio, a Zubak spretno uletio.
U MORH-u nisu htjeli službeno govoriti o ponudi, kažu da će odluku prepustiti premijeru i predsjednici. Koliko se može saznati, obratili su se i Francuzima i Brazilcima radi provjere, te su zaključili "sve baš nije tako kako Zubak kaže". Problem je i u tome što se MORH "zakleo" na ugovaranje po sistemu "država s državom", a ne s posrednicima i tvrtkama. (Hina,M.V.)