Noćna mora globalnog lanca opskrbe postat će još gora, upozorila je agencija Moody's u najnovijem izvješću. Drugim riječima, cijene će za potrošače postati još više, a oporavak globalne ekonomije bit će dodatno usporen.
"Kako globalni gospodarski oporavak nastavlja rasti, sve je očiglednije da će ga spriječiti poremećaji u lancu opskrbe, koji se sada pojavljuju na svakom uglu", ističe Moody's.
MMF je snizio svoju prognozu rasta SAD-a za 2021. za jedan postotni bod, najviše za svako gospodarstvo G7, upozorivši na poremećaje u opskrbnom lancu i slabljenje potrošnje, što je dijelom uzrokovano i uskim grlima u lancu opskrbe, poput nedostatka novih automobila uslijed nedostatka računalnih čipova.
"Granične kontrole i ograničenja kretanja, nedostupnost globalne propusnice za cjepivo i ''ugušen'' potražnja zbog ostajanja potrošača kod kuće zbog pandemije spojili su se i tvore veliki problem zbog kojeg će globalna proizvodnja biti otežana jer se isporuke ne obavljaju pravovremeno, a troškovi i cijene će porasti i zbog toga rast BDP-a u svijetu neće biti tako snažan", navodi se u izvješću agencije Moody's.
"Najslabija karika" je možda nedostatak vozača kamiona, podsjeća CNN na problem koji je pridonio zagušenju u lukama i uzrokovao to da benzinske postaje u Ujedinjenom Kraljevstvu ostanu bez goriva.
Iz JPMorgana, međutim, smatraju da se svijet već nalazi u najgorem dijelu krize.
Problemi u opskrbnom lancu brzo će nestati, ustvrdio je izvršni direktor JPMorgan Chasea Jamie Dimon na konferenciji Instituta za međunarodne financije, kako je prenio CNBC: "To sljedeće godine uopće neće biti problem. Ovo je najgori dio toga. Mislim da će se sjajni tržišni sustavi prilagoditi tome, kao što su to učinile tvrtke''.
Pročitajte i ovo
Premijer zadovoljan
Hrvatsko gospodarstvo raste brže od očekivanog, agencije predviđaju skok od čak 6,5 posto, no ističu moguću otegotnu okolnost...
Pročitajte i ovo
HEP donosi
Znate li da postoji tržišna opskrba plinom? Tri koraka uz koja možete promijeniti svog opskrbljivača
Da će stanje jednom biti bolje, smatra i Moody's, ali i da nas prije toga tek čeka najgori dio jer nekoliko faktora čini prevladavanje ove krize posebno izazovnim. Ponajprije jer se države različito bore protiv pandemije koronvirusa pa tako primjerice Kina primjenjuje zero-COVID pristup dok je SAD više okrenut "življenju s COVID-om kao endemskom bolesti''.
Riječ je o ozbiljnom izazovu u usklađivanju pravila i regulacija prema kojima se transportni radnici kreću iz luke u luku u svijetu, a Moody's ističe i izostanak "usklađenih globalnih napora da se osigura nesmetan rad svjetske logističke i transportne mreže".