I prije nego je provedeno veliko akademsko istraživanje o ponašanju učenika osnovnih i srednjih škola na internetu, Centar za nestalu i zlostavljanu djecu pokrenuo je projekt web detektiva kako bi se što više na internetu kao neizostavnom dijelu naših života, zaštitilo djecu.
Pročitajte i ovo
OD IDUĆEG TJEDNA
WEB DETEKTIVI Stotinu učenika prijavljivat će neprimjerene sadržaje s interneta
Upozorenje stručnjaka
'Ne objavljujte slike djece na Facebooku, to je kao da ih dijelite na ulici'
Istraživanje je naime potvrdilo ono što su stručnjaci iz Centra već mogli naslutiti, a to je da gotovo svako dijete u Hrvatskoj danas ima pristup internetu te da se njime služe možda i vještije i češće nego olovkom i papirom. A internet nije samo izvor informacija i društvenog okupljanja već i potencijalna opasnost kada je riječ o djeci koja su iznimno podložna utjecajima.
Istraživanje koje su provele doc.dr.sc. Daniela Šincek i dr.sc. Jasmina Tomašić Humer, Ivana Divnjak i Marija Milić s odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Osijeku, pokazalo je, između ostalog, da se djeca kada se osjećaju ugroženi na internetu, najčešće obraćaju svojim vršnjacima, a tek potom svojim roditeljima, nastavnicima...
Stoga je program web detektiva koji se provodi u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova, odnosno Službe za prevenciju Ureda glavnog ravnatelja policije, čini se bio pun pogodak. Projekt je saživio u veljači 2013. među učenicima osnovnih škola te se provodi i ove godine.
Tomislav Ramljak, voditelj Centra za nestalu i zlostavljanu djecu pojasnio je kako su web detektivi djeca obučena za prepoznavanje i prijavljivanje neprimjerenih sadržaja na Internetu. 'Na taj se način potiče stvaranje uvjeta za zdrav mentalni i fizički razvoj te socijalnu dobrobit učenika, sprječava neprihvatljive oblike ponašanja, brine se o sigurnosti učenika, omogućava praćenje socijalnih problema i pojava kod učenika i poduzimanja mjera za otklanjanje njihovih uzroka i posljedica, u suradnji s tijelima socijalne skrbi odnosno drugim nadležnim tijelima, te pospješuje vođenje evidencije o neprihvatljivim oblicima ponašanja učenika, uz mogućnost unaprjeđivanja usluga savjetodavnog rada s učenicima', objašnjava Ramljak.
Kada postane web detektiv, učenik dobije detektivsku iskaznicu, prikuplja dokaze ili informacije o neprimjerenim sadržajima na Internetu, te šalje elektronsku prijavu.
Zadaće web detektiva su:
• praćenje i prijava nepoćudnog sadržaja pomoću e-prijavnice,
• identifikacija na e-prijavnici pomoću web detektivskog identifikacijskog koda, te
• reagiranje provjerom sadržaja i slanjem e-prijavnice u slučaju dobivanja informacije od poznanika, prijatelja ili prijateljice o neprimjerenom sadržaju ili ponašanju na Internetu.
Mali web detektivi uče vještine za odgovornu uporabu medija, poticanjem kritičkog stava i refleksije prema medijima. To se uči kroz analizu i usporedbu medijskih sadržaja s odgojnim ciljem, zadaćama, načelima i temeljnim ljudskim vrijednostima i pravima, te prevencije, suzbijanja i prijave razvojno i odgojno-socijalizacijski neprimjerenih sadržaja na Internetu.
Prilikom obuke sadržajno obrađuju područja:
1. Obrazovanje o Internetu i pravilima korištenja Interneta:
• Pravila ponašanja na Internetu;
• Internet bonton
• Privatnost i Internet
2. Prepoznavanje neprimjerenih sadržaja na Internetu, cyberbullying i sexting:
• Međuvršnjačko nasilje putem Interneta
• Elektroničko nasilje (cyberbullying, sexting)
3. Kako postupiti u slučaju neprimjerenog sadržaja na Internetu
• Protokol o prijavi neprimjerenog sadržaja i postupanju Web detektiva
Ovaj se program provodi u redovnom programu osnovnih škola kao jednokratni jednodnevni 10-satni program izobrazbe iz područja medijskog odgoja i prevencije elektroničkog zlostavljanja tijekom kojega učenici sudjeluju u stručnim predavanjima i praktičnim radionicama uz vođenje stručnoga tima Centra za nestalu i zlostavljanu djecu, koji financira provedbu projekta.
'Za sada je projekt osmišljen da se provodi samo u osnovnim školama. Smatramo da su u srednjim školama učenici informirani kako prijaviti bilo koji oblik zlostavljanja putem novih tehnologija. Do sada je sprovedeno u više od 20 škola u Hrvatskoj', kaže Ramljak.
Ugradnjom zaštitnih servera u osnovnim školama, Osijek je postao prvi grad u Hrvatskoj s takvom vrstom zaštite. Varaždin je, nakon Osijeka, postao drugi grad u Hrvatskoj sa 100% sigurnim Internetom u školama.
Web detektivi na radionicama:
- usvajaju i razvijaju temeljne sastavnice medijske kompetencije i pismenosti (kognitivnu, afektivnu, estetsku, socijalnu, moralnu, djelatnu sastavnicu),
-usvajaju temeljna znanja o zaštiti privatnosti i osobnih podataka na Internetu (društvene mreže i profili, forumi, čavrljaonice (eng. chat-rooms), mrežne video-igre, servisi i alati za komunikaciju),
- usvajaju temeljna znanja i vještine uporabe zaštitnih programa i prijave neprimjerenih te opasnih medijskih sadržaja, iskustava i stranica,
- usvajaju sposobnost prepoznavanja osnovnih značajki neprimjerenih i opasnih interakcija u mrežnoj komunikaciji,
- razvijaju sposobnost prepoznavanja rizičnih medijskih sadržaja koji predstavljaju opasnost za sigurnost djece i mladih,
- usvajaju znanja i sposobnosti prepoznavanja i reakcije na potencijalne opasnosti različitih medijskih sustava i platformi (društvene mreže, mrežne stranice, osobni korisnički podatci i profili),
- uče učinkovito prepoznavanje, dešifriranje i primjereno reagiranje na manipulativne medijske poruke usmjerene djeci i mladima,
-shvaćanje zakonskih, moralnih i etičkih pravila te obveza odgovornog i kulturnog ponašanja na Internetu,
- razvijau društveno odgovorno informiranje i izražavanje putem medija, te dječje samostalno oblikovanje i proizvodnja medijskih sadržaja,
- razvijau sposobnost vrednovanja medija i medijskih sadržaja prema etičkim standardima poput ljudskih prava i učincima sadržaja na sigurnost, komunikaciju, interakciju i osobnost djece,
- usvajaju temeljna znanja o opasnostima, utjecajima i posljedicama izloženosti neprimjerenim medijskim sadržajima poput nasilja, pornografije, ovisnosti ili kriminala,
- usvajaju znanja i vještina prijave neprimjerenih i za djecu opasnih sadržaja na Internetu.
Obukom web detektiva, napominju inicijatori projekta, jača se vršnjačka podrška, sposobnost odlučivanja, te razvoj osobnog identiteta i uvažavanje različitosti kroz razvoj društvene odgovornosti i participacije kod djece.