Kako doznajemo, nakon što je Vlada zahtijevala od naftnih kompanija da povećanje PDV-a uračunaju u svoju maržu, novi obračun ipak će se prelomiti preko novčanika građana. Prema informacija koje imamo doći će do maksimalnog poskupljenja, dakle tri posto. Najprodavaniji eurosuper 95 najvjerojatnije će biti skuplji za 31 lipu, s 10,46 na 10,77. Po prvi put eurodizel prelazi granicu od 10 kuna, s 9,94 na 10,18. To bi bilo poskupljenje od 24 lipe.
Pročitajte i ovo
Teški dani pred vozačima
Cijene goriva i do 20 kuna po litri? Hrvatski naftni stručnjak: "Ne bih to isključio"
NIKAD KRAJA
Čeka li vozače u utorak novi šok na benzinskim postajama? "Mogućnost porasta cijena je velika"
>> Ina ne diže cijene zbog većeg PDV-a!
I druga goriva otprilike toliko. Kako smo dobili informacije - neki derivati trebali su i više ići gore, ali zbog formule koja ograničava poskupljenje to se nije dogodilo. Ova vijest je očekivana, s obzirom da je proteklo razdoblje cijena sirove nafte porasla, a i tečaj dolara je na visokim razinama. I Vlada je očito očekivala isto pa je prije nekoliko dana naložila naftnim kompanijama da PDV ne podižu nego ukalkuliraju u svoje marže. Mnogi se pitaju s ovako visokim cijenama goriva - isplati li se više imati automobil.
Goran Stipić je danas natočio gorivo. Zna da sutra slijedi novi obračun. Vozi se na kratkim zagrebačkim relacijama. Na dan prijeđe oko 50 kilometara, a na mjesec potroši 800 do 900 kuna goriva. S registracijom i servisima u godini prijeđe iznos od 15 tisuća kuna. Automobila se svejedno ne bi odrekao. 'Imam djecu, vozim u vrtić i školu pa na posao, najzgodnije je onda s autom, a na drugim stvarima se možda više štedi', ističe Goran.
Goran time kupuje i vrijeme za obitelj. U konačnici gradski prijevoz je poskupio pa se i vožnja, primjerice tramvajem ne isplati, slažu se i ostali vozači. Damir Bilkić, profesionalni vozač iz Darde kod Osijeka zbog posla jednom u tjednu putuje do Zagreba. Za ukupno oko 550 kilometara treba mu 800 kuna. Poskupljenje mu je progutalo cijeli jedan spremnik. Javni prijevoz je nešto jeftiniji, ali ne i komodniji. Ipak razmišlja kako uštedjeti. 'Da recimo kolegu nekoga, koji još putuje, pa da se probamo dogovoriti da putujemo s jednim autom', kaže Biklić.
U manjim dalmatinskim mjestima slični problemi. Do većeg grada javnim prijevozom ne može se uvijek. 'Autobus košta 32 kune u oba smjera, ali mi nemamo autobusnu liniju gdje čovjek može raditi od 8 do 4, on nema te linije da se može vratiti u Podgradinu', kaže Božidar Nekić. Iz Podgradine do 25 kilometara udaljenog Zadra, Božidar u oba smjera potroši najviše 40 kuna. Iako mu se ukupni troškovi za održavanje penju i više od 15 tisuća na godinu, vožnje se ne bi odrekao.
Mnogi se nadaju da će im, unatoč skupom gorivu automobili što dulje voziti bez kvarova i dodatnih troškova. Postoji mogućnost da Vlada intervenira kroz trošarine, ali to nije mnogo, desetak, petnaest lipa po litri. Pitanje je hoće li već sada nešto učiniti, vidjet ćemo sutra kada ministarstvo objavi nove cijene. Po izračunu trebaju ići gore, ali , napominjem, Vlada je već intervenirala kada je PDV skakao, tako da je moguće da i sada smire građane. Inače, kada su krenula uzastopna poskupljenja - ministar financija Slavko Linić postavio je novu psihološku granicu od 12 kuna. S obzirom da europske zemlje u okruženju - Slovenija, Austrija i Mađarska imaju iste ili nešto veće cijene teško da će se kod nas ići ispod toga.