Izložbom su predstavljeni portreti 60 djece ubijene u nacističkim logorima smrti, ponajviše u Auschwitzu, a njezino je održavanje dio obilježavanja desete obljetnice Festivala tolerancije – JFF Zagreb.
Pročitajte i ovo
Veliki problemi malih ljudi
Ovo je postalo opasno igralište za djecu: Okrutniji su i nasilniji nego u stvarnom svijetu
Dan palčića
Njihov dolazak na svijet je i težak i sretan: "Ona je bila jedna od blizanki koja je preživjela. Druga jednostavno nije bila..."
"Poruka te izložbe nije samo da se sjetimo, nego da zapamtimo da su stradali bili pojedinci, svako je dijete imalo ime i prezime, a onda je postalo broj i završilo u krematoriju", kazao je predsjednik Festivala tolerancije Branko Lustig najavljujući izložbu na tiskovnoj konferenciji u Francuskom paviljonu u utorak.
"Važno je znati da je to samo dio od 1,5 milijuna ubijene djece. U trenutku kad su gledali u kameru nikako nisu mogli znati da im je to bila službena slika za putovnicu u smrt", istaknuo je Lustig, koji je i sam kao jedanaestogodišnji dječak odveden u logor.
"Ja sam imao sreće da sam preživio a ta djeca nisu. Možda negdje u nekoj arhivi postoji neka slika mene, kao što postoji i moj kofer koji sam ponio sa sobom iz Čakovca. Kao i ta djeca, samo sam znao da su došli po mene, odveli me, evidentirali, da sam postao neprijatelj ali da nisam bio kriv. Dok postoje te fotografije, dok traje ta izložba, oni su živi, među nama su kao podsjetnik prošlosti, nemirni duhovi čija je poruka da se ikad ne zaboravi da su postojali a da su onda nestali", dodao je.
On sam je oprostio, kazao je, "ali nikada neću zaboraviti a i ne smije se zaboraviti". Dokaz tomu je i činjenica da je, kada je u njemačkim novinama prvi puta vidio rad Manfreda Bockelmanna, odmah odlučio dovesti ga u Zagreb, "Nijemca, čovjeka koji mrzi ono što su njegovi preci činili, zbog čega ga cijenim".
Izložba je namjerno postavljena upravo u Francuskome paviljonu, jer su upravo otamo 1941. prvi zagrebački židovi odvedeni u logore kao što su Jadovno, Jasenovac i Danica, i to u vrijeme kada je nad ulazom u paviljon pisalo "Egalite, Fraternite, Liberte" (jednakost, bratstvo, sloboda), istaknuo je nadalje Lustig.
Djeca kao podsjetnik na jezovitu statistiku
Iz opusa od stotinjak crteža, zagrebačkoj je publici izložbom predstavljeno 60 portreta, crtanih tehnikom ugljena na juti. Portreti polaze od policijskih fotografija koje je snimila tadašnja vlast, odnosno Gestapo, SS i liječnička struka, a nakon što su djeca deportirana u bolnice i logore. Umjetnik ih je pronašao u kartotekama koncetracijskih logora, prije svega u Auschwitzu.
"Oni čine jednu jezovitu statistiku kojoj sam ja želio dati lice", istaknuo je Bockelmann.
Za portrete djece odlučio se jer djeca ne mogu sama odlučivati o svojoj sudbini: "Takav se zločin ne može ni usporediti s drugim zločinima koji su počinjeni", pojasnio je.
Izložba je nastala u partnerstvu Studentskog centra u Zagrebu i Austrijskog kulturnog foruma Zagreb, sufinancirana je sredstvima Europske unije, a njezin je pokrovitelj zagrebački gradonačelnik Milan Bandić i svečano će biti otvorena u srijedu.
Direktorica Festivala tolerancije – JFF Zagreb Nataša Popović istaknula je kako ona također predstavlja prvi u nizu događaja kojima se u 2016. obilježava deseta obljetnica toga festivala, koji se ove godine svečano otvara 9. travnja a "donosi program izuzetno zanimljvih filmova, izložbi, okruglih stolova i diskusija".
U suradnji s partnerom Documenta centar za suočavanje s prošlošću u sklopu izložbe održat će se i radionica na temu "Djeca - žrtve Holokausta" za učenike iz Gline (područja od posebne državne skrbi) a u prostoru Francuskog paviljona o svojim će iskustvima u logorima smrti učenicima viših razreda osnovnih i srednjih škola govoriti i sam Lustig. (Hina)