Dok je Vlada zamrznula najviše cijene goriva, sve više građana po jeftiniji benzin odlazi preko granice u BiH, a sindikati i oporba traže smanjenje trošarina. Reporter Dalibor Špadina istražio je je li to samo pucanj u prazno.
Brođani spas od poskupljenja goriva ne traže u Vladi nego na crpkama preko granice.
"U BiH je gorivo osam, devet kuna. Znači tri, četiri kune jeftinije i uštedim jedno 200 do 300 kuna sigurno", objašnjava Mihael iz Slavonskog Broda.
Da bi gorivo bilo jeftinije i u Hrvatskoj sindikati od Vlade uporno traže smanjivanje trošarina.
"Koliko bi Vlada, recimo, uprihodovala na tome da zadrži trošarine i na PDV-u toliko s druge strane gubi na poziciji da će ljudi imati manje sredstava za trošenje na drugim osnovama pa će tu gubiti od PDV-a", govori Krešimir Sever iz Nezavisnog hrvatskog sindikata.
Ovaj put na istoj su strani i poduzetnici.
"Smatramo da je 60 posto od ukupne cijene goriva koliko odlazi na trošarine i poreze što odlazi državi je preveliki postotak i tu vidimo mogućnost da se reguliraju cijene ali samo ako vlada intervenira na vrijeme", izjavila je Branka Prišlić iz Glasa poduzetnika.
No, zbog europske direktive trošarine ni ne smiju biti manje od 2,5 kune po litri. Dakle država bi se mogla odreći 1,37 kuna za benzin i 57 lipa za dizel. S druge strane od trošarina država svake godine ubere oko devet milijardi kn! Usporedbe radi to je tri mjeseca mirovina.
"Što se tiče smanjenja trošarina? I to je rano. Polako. Sad smo mi mjesec dana stabilni", rekao je premijer Andrej Plenković.
Oko smanjivanja trošarina oprezan je i predsjednik.
"Vlada treba voditi računa o tome kolike su trošarine, ali svaka Vlada mora i raspolagati s nekim novcima. Znate to ne pada sa stabala lipe i javora", komentirao je Zoran Milanović.
Pročitajte i ovo
(DE)STABILIZACIJA SITUACIJE
Nakon Ine i Tifon najavio promjene: Uskoro bi moglo doći do nestašice premium goriva?
Pročitajte i ovo
Oporavak gospodarstva na čekanju?
Cijene energenata divljaju, stručnjaci predlažu kako izbjeći ovakve krize: "Hrvatska tu ima dovoljno potencijala"
A govori iz vlastitog iskustava jer je baš njegova Vlada 2012. godine smanjila trošarine zbog divljanja cijena nafte, ali ih vrlo brzo ponovno povećala. Tadašnji ministar financija Linić smatra da si i aktualna Vlada to može priuštiti, a ministar prometa iz te Vlade dodaje da treba rezati dio trošarine namijenjen cestarskim tvrtkama
"Uopće nije problem ako tako procijeni ministar Marić. On može bez problema supstituirati manjak koji bi imale Hrvatske ceste ili autoceste, a na taj način bi smanjio cijenu goriva", govori Siniša Hajdaš Dončić.
Bit će to još jedna teška računica za ministra financija Marića, više od 35 milijardi kuna je morao potrošiti na pandemiju a minus u državnoj blagajni bit će veći od 10 milijardi. A tu su još i poskupljenja plina, struje, komunalija, hrane...
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr