Jedno američko istraživanje koje je prenio Mashable, a koje je provedeno krajem 2011. na više od 3.000 tvrtki, pokazalo je da društvene mreže sve više postaju glavna platforma za pronalazak novih zaposlenika. Kako u malim tvrtkama, tako i velikim kompanijama.
Svima koji traže posao tako se pruža prilika da društvene mreže poput Facebooka, Google+, LinkedIna ili Twittera iskoriste za svoju prezentaciju i izgradnju svojega imena.
‘Mislim da je izvrsno svoje radove ili općenito više o sebi staviti na vlastitu web stranicu ili slično, a onda link na takvu stranicu navesti u životopisu. Takvu ću web stranicu sigurno ići pogledati i kandidat koji se na taj način dodatno prezentirao sigurno će se istaknuti pred konkurencijom. To može uključivati blog koji piše, ali i LinkedIn profil ili profil na drugoj društvenoj mreži, koju kandidat sam ističe kao dodatni izvor informacija o njemu samom', kaže Vera Čubranić-Zovko, direktorica ljudskih resursa na Novoj TV.
Toga se uvijek drži i 27-godišnja producentica Valentina Klasić koja je nakon diplome Fakulteta političkih znanosti otišla na postdiplomski u Birmingham gdje je završila Television & Interactive Content što je, kaže, u biti TV produkcija spojena sa Social Media Managmentom.
‘Osim za projekte na kojima smo radili, svaki je profesor isticao da je u našem poslu (s obzirom da smo većinom freelanceri), jako bitno izgraditi SEBE kao brand, što znači da sam morala raditi i na samopromociji, odnosno prodati sebe kao radnika. Zato sam, na kraju te jedne godine, krenula raditi vlastiti website. To mi je, u biti, poligon na kojem mogu pokazati što sam dosad radila kroz vizualno atraktivan sadržaj, a ne samo slova na papiru. Ali i povezati s profilima koje imam na različitim društvenim mrežama kako bi potencijalni poslodavac mogao dobiti jednu širu sliku o meni i kako bi se izdvojila u moru kandidata za neki posao. Mislim da je to danas neizbježno jer konkurencija je jaka, a potražnja mala. A CV na papiru je oruđe koje se još uvijek koristi, ali više nije u skladu s potrebama tržišta. Uvijek ti treba ono nešto dodatno što će te izdvojiti iz mase istih CV-a’, kaže Valentina.
I doista, osim obrazovanja, važno je pokazati da imate strast za poslom koji želite raditi. Na Twitteru možete pratiti najnovija događanja vezana za struku, na LinkedInu biti povezani s tvrtkama koje vas zanimaju i stručnjacima iz vašeg područja ali i sudjelovati u razmjenama mišljenja i dobivati obavijesti o stručnim skupovima.
U svijetu Facebook odavno nije samo mjesto zabave, već i mjesto gdje možete saznati o najnovijem oglasu za posao koji vas zanima. Ako želite vaš privatni 'Facebook život' zadržati za sebe pametno ga zaštitite i otvorite 'poslovni' gdje možete objaviti svoj CV, pratiti tvrtke, sudjelovati u raspravama, dijeliti informacije i naravno, stvarati kontakte.
'Osobno, LinkedIn smatram poslovnom mrežom i uvijek mi je prvi korak u planiranju novih zapošljavanja. LinkedIn je ne samo dobro mjesto za identifikaciju potencijalnih kandidata, već i mjesto gdje se mogu pratiti kretanja u određenoj industriji. Članovi mreže na svom profilu nerijetko bolje prezentiraju informacije o sebi, svom radnom iskustvu i svojim interesima nego u životopisu kojeg šalju na konkretni natječaj, a na njihovom se profilu nalaze i konkretne informacije o mreži kontakata, što je za mnoga radna mjesta bitno. Osobno, Facebook smatram mjestom razmjene privatnih informacija i izbjegavam ga koristiti prije nego što konkretnu osobu upoznam na razgovoru. Vjerujem kako time uspješno izbjegavam zamku krivog prvog dojma, baziranog na privatnim informacijama o kandidatu umjesto profesionalnih informacija. Kasnije, nakon prvog razgovora, povremeno pogledam i facebook profil, ali iskreno vrlo rijetko', kaže Vera Čubranić-Zovko koja ima dugogodišnje i bogato iskustvo u PR-u.
Ana Bacinger prisutna je na gotov svim najvažnijim društvenim mrežama gdje je spojila svoju struku - novinarstvo s onim što obožava, a to je moda. Svoj blog Little Fashion Paradise počela je pisati krajem 2010. i od tada je, kaže skupila gotovo 2.000 likeova, veliku čitanost i što je najvažnije - ostvarila nekoliko poslovnih suradnji. Od apsolventice na fakultetu uspjela je, ozbiljnim pristupu svom blogu, društvenim mrežama i stvaranjem kontakata dobivati sve više poslovnih prilika.
‘Već sam radila u modnom novinarstvu kada sam krenula s bloganjem, no imala sam nekoliko divnih suradnji koje su se dogodile ubrzo nakon što sam ga pokrenula. Postala sam PR XD Xenia design branda, bila sam pozvana u sjedište H&M-a u Stockholmu neposredno prije nego što su u Zagrebu otvorili svoju prvu trgovinu, imala sam ekskluzivni intervju sa jednom od najpoznatijih vizažistica Alex Box,upoznala sam PR-icu Burberryja i dobila pozivnicu na njihovu reviju u veljači 2012. Surađujem sa našom Aleksandrom Dojčinović kojoj povremeno radim fotografije za Facebook i trenutno dogovaram jednu suradnju kojoj se jako veselim’, kaže Ana kojoj se trud doista isplatio.
I Ana i Valentina od svoje samopromocije imaju koristi.
‘S obzirom da sam se već nekako probila u branši i imam neke kontakte, i dalje se nerijetko dogodi da me potencijalni poslodavac pronađe baš putem moje stranice ili profila na nekoj od društvenih mreža. Takav pristup mi omogućuje da budem povezana s ljudima u istoj branši ali poslodavcima olakšava tako što me mogu lako kontaktirti i odmah vdjeti sve ono što sam do sada radila’, kaže Valentina.
Istraživanja u Hrvatskoj kažu da poslodavci kod nas, za razliku od primjerice SAD-a, tek ponekad provjeravaju dostupne informacije o kandidatu na Googlu te vrlo rijetko na Facebooku iako ne smatraju kako je korištenje Facebooka u svrhu provjere kandidata loše ili pogrešno. Jedan od razloga je i u tome, kažu stručnjaci, što je SAD neusporedivo veće tržište.
'Sve ono što me o kandidatu zanima mogu prilično jednostavno provjeriti putem provjere preporuka koja je uvijek sastavni dio procesa zapošljavanja. Kandidati uvijek aktivno sudjeluju u predlaganju izvora preporuka, ali im i ja isto tako otvoreno kažem da poznajem neke ljude s kojima su poslovno surađivali i zamolim ih njihovo dopuštenje da te ljude nazovem i upitam za njihova iskustva rada s konkretnim kandidatom', kaže Vera Čubranić-Zovko.
Uz dobar CV i kvalitetne preporuke šteta je ne iskoristiti društvene platforme koje vam za nula kuna mogu pomoći da pokažete u čemu ste drugačiji i bolji od drugih.