Ministrica vanjskih poslova Vesna Pusić danas se u Bruxellesu susrela sa svojim BiH kolegom Zlatkom Lagumdžijom kako bi pokušali pronaći rješenje pitanja graničnog režima nakon ulaska RH u EU.
Pročitajte i ovo
Potpisan ugovor
Hrvatska subvencionira zrakoplovnu liniju Zagreb - Mostar: Pogledajte koliko je Vlada izdvojila za taj projekt
Do 18. kolovoza
Viseći ili na stupovima: Europa odlučuje o Pelješkom mostu
>> Lagumdžija: Problem povezivanja Hrvatske bit će riješen do ljeta
Europski povjerenik za proširenje Štefan Fuele koji je sudjelovao na sastanku kazao je kako je razgovor protekao u 'konstruktivnom duhu' te da je dogovoren poseban tranzitni režim, finalizirana su pitanja graničnih inspekcija, za lokalne stanovnike bit će organizirani posebni seminari na kojima će biti riječi o posebnostima graničnih prijelaza, a što se tiče prelaska granice samo s osobnim iskaznicama to će biti moguće ukoliko se s tim slože sve države članice.
Ministri su usuglasili:
- sporazum o malograničnom prometu,
- sporazum o graničnim prijelazima i
- zajedničku izjavu o sporazumu za Neum i Ploče.
Ti bi sporazumi trebali biti potpisani do kraja svibnja. Hrvatska je također najavila da će u Vijeću EU-a pokrenuti zadržavanja sadašnjeg režima na granicama kako bi državljani BiH i dalje mogli ulaziti s osobnim iskaznicima.
Fuele je rekao da je Komisija predložila posebni tranzitni režim za izvoz iz Bosne i Hercegovine preko luke Ploče. 'Zahvaljujući tom posebnom režimu velika većina izvoza i uvoza poljoprivrednih proizvoda životinjskog podrijetla nastavit će se i nakon ulaska Hrvatske. Taj će se režim primjenjivati od 1. srpnja 2013. godine dok Bosna i Hercegovina ne ispuni europske standarde', rekao je Fuele.
'Ne tako davno, ovo je sve izgledalo mnogo neizvjesnije. Neum se tretirao kao neka vrsta zida, a ne mosta. Mislili smo da su Ploče za nas potpuno izgubljene. Jedini dogovoreni prijelaz Bijač bio je jedini međunarodni prijelaz te vrste, a još se nije bio ni počeo graditi... Izgledalo je kao da će se u Hrvatsku ulaziti ne samo s putovnicama nego i vizama. Sve ove stvari praktični smo riješili. Došli smo do dogovora. Vesna i Štefan pokazali su mi da je moguće napraviti dogovor koji je dobar za sve', rekao je Lgumdžija.
Bosna i Hercegovina će preko luke Ploče moći uvoziti samo onu robu koja može ući u EU, koja zadovoljava standarde Eu-a. Što se izvoza tiče, moći će po ovom posebnom režimu, izvoziti u treće zemlje i onu robu koja ne može ući u EU s tim da će se to morati voziti u zapečaćenim kamionima od graničnog prijelaza Metković do ukracaja na brod u Pločama.
S druge strane, prolaz iz jednog dijela Hrvatske u drugi preko teritorija BiH reguliran je hrvatskim pristupnim ugovorom. U pristupnom ugovoru definirano je izuzeće u odnosu na europsku pravnu stečevinu, prema kojem se roba biljnog i životinjskog podrijetla prevozi u zapečaćenim kamionima. Pečati se kontroliraju na graničnim prijelazima Klek i Zaton Doli i u oba slučaj ispravnost plombi provjeravaju hrvatski carinici, koji su istodobno i europski. Izuzeće se sastoji u tome što se u slučajevima kada je plomba neoštećena, smatra da roba nije ni napustila terirorij EU-a.
Hrvatska ministrica Pusić je nakon sastanka izjavila da će između Hrvatske i BiH biti 50 do 60 graničnih prijelaza različitih kategorija, od posebnih graničnih prijelaza opremljenih za prijelaz živih životinja, do malograničnih prijelaza.
Izgradnja dvije granične inspekcijske postaje, opremljene veterinarskim službama, jedna u Metkoviću, a druga u Gradiški znatno je ubrzana. 'To sve mora biti gotovo do 31. ožujka', rekla je ministrica Pusić, dodajući da onda može krenuti postupak akreditacije kako bi sve bilo u funkciji do 1. srpnja.
'I Europa ima topline'
Lagumdžija je zahvalio kolegama Pusić i Fuele na konstruktivnom razgovoru. 'Zahvaljujem na razumijevanju naših susjeda - Hrvatske, koja je izrazila veliku spremnost za odobravanje prelaska naših ljudi s osobnim dokumentima i za proširenje koridora kako bi suradnja bila još bolja. Važno je i da smo se usuglasili da je ovo samo početak puta za BiH da ide brže prema onome gdje Hrvatska već je', rekao je ministar vanjskih poslova BiH.
'Naučio sam puno od svoja dva današnja sugovornika. Zahvaljujem se Vesni. I Štefan je pokazao da Europa nije samo birokracija već da u njoj, osim što se procedure moraju poštovati, ima i topline', zaključio je Lagumdžija.
Što će uključivati studija izvodivosti?
Podsjetimo, Europska komisija je u priopćenju nakon sastanka u rujnu navela da će se izraditi predstudija izvodljivosti, koju će financirati EU kako bi se procijenile razne opcije, uključujući:
- zatvoreni cestovni koridor,
- trajekt i
- most
kako bi se osigurala pouzdana i održiva veza između dubrovačkog područja s ostalim dijelom Hrvatske.
Komisija je tada objavila da je primila na znanje različite interese Hrvatske i BiH u području Ploča i Neuma te istaknula važnost da se osigura poštovanje europske pravne stečevine na vanjskim granicama EU-a.
Pitanje graničnog režima između Hrvatske i BiH odnosi se na povezanost Dubrovačkog područja s ostatkom Hrvatske preko Neuma za kojeg su potencijalna rješenja zatvoreni cestovni koridor te povezanost trajektom i mostom, a nije riješeno ni pitanje Velikog i Malog Škoja.
Ministar Ranko Ostojić sastao se danas sa svojim bosansko-hercegovačkim kolegom Fahrudinom Radončićem s kojim je razgovarao o priznavanju BiH osobne iskaznice kao dokumenta s kojim će se moći prelaziti granica s Hrvatskom i nakon ulaska u Europsku uniju. Ostojić je rekao da Hrvatska daje potporu takvom priznavanju, ali da je konačna odluka na zemljama članicama EU, od kojih će se svaka morati izjasniti po tom pitanju.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook