Nejednaka je težina glasa birača po izbornim jedinicama. Primjerice, zastupnik s krajnjeg sjevera Hrvatske, da bi ušao u Sabor, mora skupiti daleko veći broj glasova birača, nego onaj iz Dalmacije.
Pročitajte i ovo
Što se krije u pozadini?
Sve su češće na meti pljačkaša: "Usred smjene ušao je maskirani muškarac i prijetio pištoljem"
Nove informacije
Vili Beroš je član masonske lože? "Znate da smo imali takvih slučajeva..."
Zakonitost izbora koji su pred nama je upitna. Hrvatska je podijeljena na 10 izbornih jedinica, u svakoj se bira četrnaest zastupnika, a broj birača može odstupati za +/- 5 posto.
Iskustvo prethodnih izbora govori drugačije - izborna jedinica s malo birača, kao i ona s mnogo više daju jednak broj zastupnika.
2010. godine Ustavni sud donio je izvješće o nejednakoj težini biračkog glasa u izbornim jedinicama. Upozoravao je sabor na nužnost izmjene zakona o izbornim jedinicama, jer kako kažu o ravnomjernoj raspodjeli broja birača može ovisiti i ocjena ustavnosti cjelokupnih izbora.
'Ne znam kako to izgleda kod gospodina Bauka, ali još uvijek vjerujemo da je ta razlika puno veća i iz tog razloga je trebalo taj zakon uskladiti s odredbama ustava. trebalo je na neki način garantirati zakonitost budućih izbora', kaže Davorin Mlakar, bivši ministar uprave.
Moglo se to učiniti i kada je on bio ministar uprave, a Jadranka Kosor premijerka. 'Nitko, apsolutno nitko, nije htio ni u ludilu sjesti za stol i razgovarati. A jedan model se zapravo pripremao', kaže bivša premijerka Kosor.
Osam zastupnika u ovom sazivu Sabora ostalo je bez imuniteta
Opravdava se i Bauk. 'Jedno je dobro pravilo da se takve stvari rade dogovorom i konsenzusom. Niti kod vladajućih niti kod opozicije nije bilo pretjerane političke volje', kaže ministar uprave.
Proteklih godina Bauk je spominjao svoju ideju, za koju kaže isto nije bilo sluha. 'Osobno volio bih da izborne jedinice obuhvaćaju više županija, da ih bude nešto manje i da imaju različit broj zastupnika', dodaje Bauk.
Možda jesu izmijenili način na koji biramo zastupnike u Saboru. Ali i kad je u preferencijalno glasovanje u pitanju, što je novost na izborima koji su pred nama, bit će vidljiv nedostatak. 'To pokazuje primjer grada Zagreba koji je razdijeljen između četiri izborne jedinice, pa tako primjerice za nekog tko djeluje na Jarunu može glasovati netko iz Karlovca, Novog Vinodolskog, ali ne može netko sa Črnomerca ili Borongaja, jer ne pripadaju istim izbornim jedinicama.
Ovakav sustav favorizira velike i regionalne stranke. Male stranke tu gube glasove. Osigurava se tako stabilnija vladajuća većina. No ako netko, nezadovoljan rezultatom izbora, podnese ustavnu tužbu, dovest će cijele izbore u pitanje. Daljnju situaciju određivao bi Ustavni sud, a upravo uoči izbora dijelu ustavnih sudaca ističe mandat. Politička volja ni po pitanju odabira novih sudaca još nije pokazana.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook