Iako je zima pri kraju, i režije, ponajviše zbog grijanja postaju malo 'lakše', sigurno ste se nebrojeno puta do sada upitali postoji li način da nekako smanjite svoje račune. U doba krize kada svaku kunu prevrćemo i po nekoliko puta, ušteda od čak do nekoliko stotina kuna, za većinu građana bila bi poput melema na ranu.
Pročitajte i ovo
Hladan tuš
Ogorčeni građani Zagreba ponovno ostali bez tople vode: "Par puta godišnje rade budalu od nas"
OBUSTAVA TOPLINSKE ENERGIJE
Opet pukla cijev: Pet zagrebačkih naselja do petka ujutro bez tople vode i grijanja
>> Milijuni kuna odlaze kroz prozore i vrata - doslovce!
Počnimo s toplinskom energijom, tj. grijanjem i toplom vodom putem 'toplane'. U većini stambenih zgrada i nebodera i dan danas se plaća po principu - svima jednako. Dakle, potrošnja čitave zgrade se dijeli s ukupnom stambenom površinom zgrade i potom množi s kvadraturom svakog stana zasebno.
Nepravedan obračun
Iznos koji na kraju dobijete na računu ne odražava vašu stvarnu potrošnju i nikako nije pravedan. Jer, što ako taj mjesec uopće niste ni boravili u stanu već ste primjerice, bili kod rođaka na selu, a prije odlaska zatvorili sve radijatore? Nije nevažno ni koliko ljudi živi u stanu. Sigurno isto ne troše bakica od 80 godina, koja štedi grijanje i zatvara radijatore, i primjerice, obitelj s dvoje ili troje djece u čijem je stanu grijanje uvijek 'na najjače' i svi se svakodnevno tuširaju. Kvadratura stana je možda ista, ali potrošnja ne može nikako biti ista. Jedni dakle, mogu štedjeti energiju i zatvarati slavine i radijatore, a drugi pak, možda griju i ulicu. I svi isto plaćaju.
Slična je stvar i s potrošnjom vode. Zajedničko brojilo, ukupna potrošnja se dijeli na broj prijavljenih stanara u zgradi, pa onda pomnoženo s brojem članova kućanstva. E tu smo isto došli do velikog problema. Ključna riječ je prijavljeni. Naime, mnogi suvlasnici ne prijavljuju stvaran broj ukućana. Time sebi umanjuju račune, a vama uvećavaju. Što veća zgrada, veća je i mogućnost muljanja. Ljudi iseljavaju, useljavaju, uzimaju podstanare... Svako malo se nešto mijenja.
'Svaka promjena broja osoba koja traje mjesec dana ili dulje može se putem predstavnika suvlasnika dojaviti na našu adresu do 20. dana u mjesecu kako bi ista imala učinka na obračunu potrošnje tog mjeseca', kazala nam je Ana Glavan, glasnogovornica zagrebačke Vodoopskrbe i odvodnje.
Borba s neplatišama i 'utajivačima' broja članova u kućanstvu
No, ni pismena izjava predstavnika suvlasnika o promjeni broja osoba kod pojedinog korisnika, ovjerena potpisom i žigom stambene zgrade te dostavljena Vodovodu ne mora biti trajno rješenje problema. Naime, oni koji vas i dalje žele potkradati mogu kod javnog bilježnika ovjeriti izjavu o promjeni broja osoba i već idući mjesec vratiti sve na staro.
'Proturječne dojave broja članova od strane predstavnika suvlasnika i pojedinog korisnika najvjerojatnije proizlaze iz njihovog međusobnog sukoba kojeg su navedeni dužni riješiti međusobno mirnim ili sudskim putem bez posredovanja Stručnih službi naše Podružnice', pojašnjavaju iz Vodoopskrbe i odvodnje.
Iz Društva za zaštitu potrošača Hrvatske 'Potrošač' pojašnjavaju da je cijelo ustrojstvo zgrade, tj. odnos između suvlasnika propisan Zakonom o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, tj. da su suvlasnici ti koji odlučuju o načinu ponašanja u zgradi, a njihove odluke sprovodi predstavnik suvlasnika.
'Bitno je napomenuti da je zgrada zajednica svih suvlasnika i da se ne može jedan od njih ponašati kao da je to njegov privatni objekt. Predstavnik stanara mora voditi brigu koji je stvaran broj osoba u domaćinstvu i tko plaća svoje obaveze a tko ne plaća. Ukoliko postoji mogućnost za izdvajanje suvlasnika koji oštećuje ostale iz sustava, njemu se ima pravo uvjetovati izdvajanje. A neplatiše se može sudskim putem prisiliti da ispunjavaju svoje obaveze plaćanja', pojasnio nam je tajnik i savjetnik u Društvu 'Potrošač' Igor Vujović.
Predstavnik stanara ipak ne može biti žandar i svaki dan na nekom drugom katu dežurati tko ulazi i izlazi iz svakog pojedinog stana. Pomozite mu, vi najbolje znate tko sve živi na vašem katu. Provjerite s njim koliko je ljudi prijavljeno i recite mu ako su podaci netočni kako bi se mogle poduzeti daljnje radnje i doskočiti onima koji vašem novčaniku 'doskaču' mjesecima ili čak godinama.
Pojedinačna naplata
'Građani mogu ugraditi mjerni uređaj za vodu ili grijanje, ali ukoliko nemaju odobrenje od davatelja usluge isti taj mjerni uređaj će im koristiti samo za kontrolu. Dakle, očitanje potrošnje neće biti uzeto u obzir kao relevatni podatak', kazao nam je tajnik 'Potrošača'.
A doći do odobrenja nije nimalo jednostavno, no nije i nemoguće. Ako želite ugraditi interni vodomjer morate ispuniti određene preduvjete. Prvo se koordinirajte s Upraviteljem zgrade, jer se radi o internom dijelu instalacija koje su suvlasništvo svih vlasnika zasebnih cjelina. A onda na red dolazi teži dio.
'Što se tiče ugradnje vlastitog vodomjera, tj. izdvajanje iz zajedničkog vodomjera, potrebno je pribaviti 100-postotnu suglasnost svih suvlasnika u zgradi', kazao nam je predstavnik suvlasnika jedne stambene zgrade u Novom Zagrebu.
To znači da ako primjerice, živite u neboderu od 16 katova, morat ćete dobrano potrošiti džonove i krenuti od vrata do vrata po potpise svih suvlasnika. Kada ste i to riješili na red dolazi tehnički dio, tj. ugradnja internog vodomjera. Za to se možete obratiti Vodoopskrbi i odvodnji.
Što se tiče potrošnje toplinske energije, tj. grijanja i tople vode, stvar je puno kompliciranija, no također ne i nemoguća. Pravilnik o načinu raspodjele i obračunu troškova za isporučenu toplinsku energiju ostavlja mogućnost obračuna energije putem naknadno ugrađenih uređaja za lokalnu razdiobu i uređaja za zasebno mjerenje. Odluku o ugradnji uređaja donose suvlasnici koji snose i trošak iste.
'Za ugradnju takvih uređaja potrebna je suglasnost najmanje 50 posto suvlasnika, no nema ekonomske isplativosti ako se s ugradnjom ne složi manje od 70 posto suvlasnika', kazao nam je predstavnik suvlasnika jedne zgrade u kojoj su razmatrali naknadnu ugradnju uređaja za zasebno mjerenje toplinske energije.
Ako se pak, suvlasnici ipak odluče na ugradnju, ti se uređaji ugrađuju izvan stana kako bi se omogućilo njegovo očitanje. No, ako ne postoji tehnička mogućnost ugradnje zasebnih brojila, mogu se ugraditi tzv. alokatori. To su uređaji koji registriraju toplinu koju emitira radijator. Ovisno o emitiranju topline alokatori registriraju broj impulsa i potrošnja se obračunava tako da se ukupna potrošnja na zajedničkom brojilu dijeli među korisnicima na temelju broja ostvarenih impulsa.
Dakle, izdvajanje iz zajedničkog sustava nije nemoguća misija, no zahtijeva mnoštvo vremena, papirologije, a ponajviše živaca. No, kako bi mnogima u konačnici računi, posebice za potrošnju vode, mogli biti i dvostruko manji - ipak se isplati.