Nešto više od 3.733.000 birača u srijedu je odlučivalo koji će ih zastupnici u iduće četiri godine predstavljati i tko će dobiti priliku formirati novu Vladu i upravljati državom.
Izborna emisija Nove TV o parlamentarnim izborima donosi javljanje reportera iz svih važnih stožera, a u studiju su se voditeljskom dvojcu Sabini Tandari Knezović i Hrvoju Krešiću pridružili zanimljivi gosti.
Tijek događaja pratite iz minute u minutu:
1:10 Ministar Ivan Anušić dobio je najviše preferencijalnih glasova. Iako je Plenković najavio da će sutra pregovarati o formiranju većine, on je sutra u Bruxellesu, pa će se tek vidjeti kako će ti pregovori teći.
"Meni se čini da je Plenković ipak jedan od gubitnika ovih izbora jer je osvojio 10 mandata manje. Izgubio je lidersku poziciju ovim izborima jer ako formira većinu, je li ju formirao on ili Ivan Anušić? Ako ju formira, to je zasluga Ivana Anušića", komentirao je Darko Milinović.
"Ako se psihološki može prijeći i to da netko stavi tvoje lice na reklamu, kao što je to Plenkoviću napravio DP, ja ću svoju diplomu poderati", komentirao je Jokić i dodao da mu je teško zamisliti te pregovore i da bi to značilo da je u politici zaista sve moguće.
00:55 "Apsolutno ovo nije bio pobjednički govor. Ovo je daleko od trijumfa. Ne možete ni zamisliti da će on nastaviti slaviti. Imali ste osjećaj nelagode i da jedva čeka da ode, takav je dojam odavao na pozornici. Njegov je govor započeo time da kritizira Milanovića", rekla je Gabrijela Kišiček.
"Ovo je glumljeni pobjednički govor. On je vještiji govornik od Peđe Grbina, ali ni on nije bio uvjeren u ovo što govori", smatra komunikacijska stručnjakinja Kišiček.
Osvojenih 60 mandata na parlamentarnim izborima, smatra Cipek, udarac je koji je Plenković pokušao sakriti. Dodao je i da je rezultat koji je HDZ na ovim izborima ostvario za jedan više nego što je to uspjelo Karamarku.
00:40 "Plenković mora biti vrlo čvrst i odlučan. Trenutačno HDZ bez Plenkovića može samo sanjati o ovakvom rezultatu. On je zaista prvo lice te stranke i ako se odluče za neke rašomonske poteze, ja bih razmislio pet puta prije toga", komentirao je Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja.
00:29 Svi gosti u studiju slažu se da će Vladu biti iznimno teško formirati.
"Sve je moguće. Ako Most podrži manjinsku vlast, opet dolaze u pitanje manjine, a oni su rekli da ne žele biti jezičac", kaže Milinović.
"Ja bih radije da se ponove izbori nego da se napravi ta manjinska Vlada", komentirala je Ivana Petrović.
00:25 Je li antihadezeovska fronta uopće moguća?
"Tu bi se radilo o velikom eksperimentu. Možemo! bi to snažno podržavao i navodno bi ta Vlada mogla riješiti problem korupcije i AP-a. Takve su vlade nestabilne, pa mislim da je to projekcija želja", smatra Cipek i dodaje da prave poruke nije bilo iz HDZ-a.
00:20 Gabrijela Kišiček, komunikacijska stručnjakinja, ocijenila je da je Tomaševićev završni govor prikladniji predizbornoj kampanji nego pobjedničkom govoru.
"Zanimljivo je da je Benčić pokazala sreću i zadovoljstvo jer su dobili veći broj mandata nego što su ih imali", objasnila je.
"Peđa Grbin bio je u najlošijoj poziciji, razočarani ste, a nastojite pokazati optimizam. On nije vješt retoričar, a nedostaje mu prirodnost i autentičnost, to je sve preglumljeno. Penava je isto manje vješt retoričar, a činilo se da nije naviknut na pozornost i nije karizmatični vođa, ali svjestan je svoje dobre pozicije. Grmoja mi se jako svidio jer je poimenično prozivao članove koji su dali svoj doprinos kampanji. Njegovim govorom stvorio se dojam povezanosti. Imate osjećaj da su homogeni i jedinstveni i djelovao je vrlo uvjerljivo", kaže Kišiček.
23:55 Cijelo se vrijeme stavlja fokus na DP, kaže Maras, postoje i ostale stranke koje zajedno tvore većinu.
"Manjinci neće moći ostati na okupu s DP-om i HDZ-om, što znači da mogu ostati na okupu jedino s DP-om. Tu još postoji dosta varijabli. Na listi DP-a je i Kolakušić koji nikako ne želi s DP-om, kao i Lacković koji nije član DP-a", objasnio je Maras.
No Jokić daje i treću opciju, a to je manjinska vlada jer Možemo! je istaknulo da ne želi u istu koaliciju s Mostom.
Pročitajte i ovo Parlamentarni izbori 2024. Benčić: ''Bit ćemo brana tome da desnica uđe u Vladu''
"To bi bilo nestabilno, ne mora biti četverogodišnja, može biti samo dok se neke stvari ne riješe. Ja u nju ne vjerujem, ali postoji opcija", kaže Jokić.
"Zoran Milanović je predsjednik Republike, on će svakako pozvati sve stranke na konzultacije", ustanovila je Ivana Petrović.
23:35 "Meni ovo nije dosta uvjerljivo. Mislim da on ima dobar odnos prema DP-u, ali odnos njih i Plenkovića je nešto potpuno drugačije. Plenković je u dosta delikatnoj situaciji, a tendencija je da se ide prema tome da se njega ukloni", smatra Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja, o komentaru HDZ-ova Anušića koji je rekao da on neće voditi razgovore s DP-om kako se nagađa, već će to učiniti, ako bude, premijer Plenković.
23:30 Bošnjačka nacionalna manjina je iznjedrila čovjeka koji će uzeti mandat, a iznenađenje bi bilo ako Furio Radin ne uzme mandat jer se radi o čovjeku koji je bio u svakom sazivu Sabora, o takozvanom vječitom zastupniku, objasnio je Krešić.
"Nitko nije vječan i tu se vodi zaista zanimljiva trka u kojoj se radi o nekoliko desetaka glasova", rekao je politolog Tihomir Cipek.
23:12 "Nerealno je da će gospodin Penava određivati Plenkoviću tko će biti njegov premijerski kandidat jer to se moglo iščitati", smatra Maras.
Darko Milinović uvjeren je da HDZ neće promijeniti svog premijerskog kandidata. Također, dodao je, glasači će kazniti onoga tko bude razlog odlaska na nove izbore, ako do njih dođe.
Domovinski pokret naglasio je kako neće biti u koaliciji s SDSS-om, što ponovo može biti problem za HDZ. Također, ako se manjinski mandati razdvoje i ne bude ih osam, situacija se dodatno komplicira.
"Predsjednik Milanović razgovara licem u lice, a to smo zaboravili i to je vrlo bitno", dodao je Milinović.
Kad bi Plenković bio takva stava prema DP-u, idući bi izbori bili čak i uspješniji za HDZ. Sjetimo se Račanove 'mogu izgubiti izbore, ali ne i obraz', a i za HDZ bi to bilo gubljenje obraza da ide s DP-om, kao i obrnuto", rekao je Milinović.
Jokić kaže da je bitno da se Plenković čvrsto postavi u pregovorima.
"Pregovori su večeras počeli. Znam ja i neke detalje, ali ih ne smijem reći", rekao je Milinović.
22:56 Fokus, IDS i Matija Posavec, kaže Milinović, nisu stranke s kojima će HDZ razgovarati.
Jedina mogućnost je da se HDZ udruži s Domovinskim pokretom, smatra Milinović.
Pročitajte i ovo DP i partneri imaju 14 mandata Pljesak i euforija u Domovinskom pokretu, Penava održao govor: "Nadam se da ćemo krojiti sudbinu Hrvatske"
"Pričalo se hoće li dobiti dva ili tri mjesta na listama i to je razlog zašto su izašli iz koalicije Rijeke pravde", rekao je Maras na izjavu Ivane Petrović da su iz koalicije izašli uz snažnu poruku da ne žele "ostaviti spaljenu zemlju" kada se u kampanju uključio Zoran Milanović.
"Desnica je dobro mobilizirala svoje biračko tijelo. Nažalost, Možemo! je u četiri ili pet jedinica ispod razine, a matematički te glasove nisu trebali izgubiti jer su ih dali HDZ-u, a mogli su ih osvojiti da su išli sa SDP-om", smatra Maras, no ostali gosti se s njime nisu složili jer, smatraju, tako Možemo! tako gradi svoj put.
22:52 Sada se, čini se, sve vrti tko može s HDZ-om.
"Sad kad slušamo, čini se da nitko ne može s HDZ-om. Ali sutra je drugi dan. Ako hoćete izgraditi ozbiljnu stranku, a ulazite u koaliciju s HDZ-om, zdrobit će vas", objasnio je Tihomir Cipek, politički analitičar, i dodao da je primjer toga HSLS, koji je nekada bio velika stranka.
22:35 "Situacija je kristalno jasna. Ili će HDZ formirati novu Vladu ili idu novi izbori", rekao je Darko Milinović.
"Kad bi došlo do novih izbora, svašta bi se dogodilo. Čula sam da u zagrebačkoj podružnici neki ljudi nisu glasali za vlastitu stranku, HDZ, jer nisu dobili sinekure", rekla je Petrović.
22:30 "Ovo su bili specifični izbori i mislim da je bilo nerealno očekivati da na krilima jedne osobe, Milanovića, stranka dođe na 60 mandata. Stranka je ipak više trebala napraviti", smatra Gordan Maras.
25 do 30 mandata je po anketama, kaže Maras, imao SDP prije angažmana predsjednika Milanovića.
"Ne može Zoran Milanović sam dobiti parlamentarne izbore", rekao je Maras
22:10 Ivana Petrović smatra da će Domovinski pokret ipak razgovarati s HDZ-om, a ne s SDP-om.
I SDP-u će biti teško posložiti koaliciju jer je strankama poput Možemo! i DP jedino zajedničko ako su protiv HDZ-a, ali taj sadržaj nakon nekoliko mjeseci prestajao bi postojati. Gosti u studiju Nove TV to su nazvali "Frankestein koalicijom".
22:05 "Sve oči su uprte u DP-a. Na njima će biti teška odluka. Pitanje je hoće li ta odluka biti jedinstvena. Ja ne bih volio biti 76. Kakvu god odluku oni donesu, ona će biti teška i pogubna. Samo je pitanje koja će biti pogubnija, da idu s SDP-om ili HDZ-om", komentirao je Milinović.
21:32 "Mene čak i ne brine tko će sastaviti parlamentarnu većinu, ali me više brine saziv Sabora jer je on iz saziva u saziv sve lošiji i sve nekompetentniji", komentirala je novinarka Ivana Petrović.
Pročitajte i ovo svi detalji Interaktivna karta: Pogledajte kako su glasali vaši sugrađani
21:31 Darko Milinović smatra da je Zoran Milanović trebao kasnije najaviti kandidaturu, odnosno da bi rezultati za njih tada bili znatno bolji jer "nitko ne želi tri tjedna slušati što kaže pijani Šeks".
21:25 Ne može se u komentare ne uključiti predsjednika Zorana Milanovića, koji se neformalno postavio na čelo koalicije Rijeke pravde.
"Meni je evidentno da je dobar dio biračkog tijela vodilo nezadovoljstvo. Ljudi su glasali ili iz frustracije ili isključivo ideološki, a ovo drugo nikada nije dobro. Dobro je kad je u srži ideja, a ne ideologija", smatra Ivana Petrović, novinarka i komentatorica Nove TV.
SDP-u je drastično porastao rejting Milanovićevim ulaskom u kampanju, a to je i motiviralo građane da izađu na izbore, smatra Maras.
21:20 "Rezultati iz gradova mogu promijeniti cijelu ovu sliku, ali teško mi je zamisliti da bi išlo ispod prognoza koje smo imali na početku", objasnio je politolog Cipek i dodao da je drastično pao Možemo!.
"Dobar dio ljudi je za promjene, ali su za oprečne pozicije i druge promjene. Ujedinjuje ih nezadovoljstvo. Sad slijedi težak proces pregovaranja. Čarobna brojka je 60, trebate 60 mandata za pregovaranje", smatra Cipek.
20:55 "Bitno je pitanje koje nitko nije postavio - je li Penavu zvao Anušić?" rekao je Darko Milinović.
"Stvarni šef DP-a je poduzetnik Mario Radić. Koliko je meni poznato, Anušić i Radić vrlo često ujutro u Osijeku popiju kavu", objasnila je novinarka Ivana Petrović, a to stvari dodatno komplicira.
20:45 "Sjest će predsjednici stranaka i razgovarati, kad je to rekao, Anušić je mislio na Plenkovića i Penavu", smatra Jokić i dodao je kako se radilo o nekonstruktivnom razgovoru, a zanima ga i može li se preko toga proći.
Bez Domovinskog pokreta nema većine, smatra Gordan Maras.
"Ta retorika koju je Plenković koristio narednih će se dana promijeniti. No bit će zanimljivo vidjeti od čega su ti ljudi iz DP-a građeni", dodao je Maras pa istaknuo: "Osim SDP-a i HDZ-a, sve tri stranke su bile jasne da žele promjene."
Pročitajte i ovo Dan D VELIKA FOTOGALERIJA Pogledajte atmosferu u stožerima: U jednom se naveliko slavilo, neka poznata lica su smrknuta
20:30 Vidi se da granični mandati mogu potpuno preokrenuti situaciju. Tendencija je jasna i ide u smjeru jačanja dviju velikih stranki, ali još se dosta toga može promijeniti, objasnio je Cipek.
Ivana Petrović, urednica vanjske politike Nove TV, kaže kako nitko nije pobjednik jer nitko nema dovoljno za parlamentarnu većinu, a da sve ovisi tko će s kim koalirati.
"Domovinski pokret će biti bitan u formiranju vlasti, a oni nisu usuglašeni. Još je tu jedna velika zbrka", objasnila je Petrović.
Pročitajte i ovo Parlamentarni izbori 2024. ANKETA Tko će sastaviti novu hrvatsku Vladu?
"Prema ovim rezultatima, Hrvatska nema Vladu", rekao je Boris Jokić.
Gordan Maras smatra da se još uvijek ne zna tko će s kim razgovarati, a pogotovo je to bitno jer se i u kratko vrijeme mijenja situacija s mandatima.
"Možda se može kao zaključak izvesti je da su građani jako zainteresirani, ali i da je HDZ nešto izgubio u odnosu na prošle izbore", rekao je Maras.
Darko Milinović kaže kako izlazne ankete zapravo ukazuju da velika izlaznost ne znači nužno promjenu.
Pročitajte i ovo Parlamentarni izbori 2024 U SDP-u euforija na spomen mogućeg mandatara - Peđa Grbin poručio: "Ovo nije gotovo!"
Pročitajte i ovo Reakcija na rezultate Nikola Grmoja održao govor: "Vrijeme Mosta tek dolazi!"
20:20 Još je dosta rubnih mandata, otprilike u svakoj izbornoj jedinici po jedan, dakle 10 graničnih mandata, objasnio je novinar Hrvoje Krešić.
20:10 Stigli su novi podaci izlaznih anketa, a rezultate pogledajte OVDJE.
20:05 Damir Vanđelić rekao je da s HDZ-om neće koalirati.
"Tu očito postoji jedna vrsta gorčine u vladajućim strankama, ali vidjet ćemo kako će taj proces izgledati", rekao je politolog Cipek.
Pročitajte i ovo DP i partneri imaju 14 mandata Pljesak i euforija u Domovinskom pokretu, Penava održao govor: "Nadam se da ćemo krojiti sudbinu Hrvatske"
20:00 Tri sugovornika iz DP-a s tri različita tona, a to pokazuje da nisu koordinirali izjave prije, ali i da ne misle jednako.
"Gospodin Radić spada u realiste i jasno mu je da mora pregovarati, a ovi koji ne žele pregovarati su idealisti", smatra Tihomir Cipek i dodaje da ne isključuje da se stranka raskoli ili da netko iz nje izađe nakon izbora.
"Ne zna se tko će tu što dobiti. Sigurno i druga strana radi na pregovorima, uz potporu predsjednika Milanovića", zaključio je Cipek.
19:45 Profesor s Fakulteta političkih znanosti Tihomir Cipek kaže da bi moglo biti nekoliko rubnih mandata.
"Nekoliko mandata može ići na jednu ili drugu stranu. Ali vidi se trend, a to je da imamo dvije snažne stranke, brend hrvatske politike i one se tu izmjenjuju. HDZ dominira, dogodi se da SDP pobijedi kad HDZ promijeni orijentaciju", objasnio je Cipek i dodao da biračima, izgleda, nije bitno tko je koga izbacio iz stranke i tim ljudima nisu poklonili povjerenje.
"Ako čovjek glasa za stranku koja ne prođe izborni prag, to je bačen glas. To su se ljudi osvijestili i idu na sigurno. Zato nisu glasali na primjer za Socijaldemokrate, nego za SDP za koji znaju da će biti u parlamentu", dodao je.
19:38 "Zanimljivo je bilo pratiti i gledati. Može se primijetiti da su dvije najveće stranke vrlo oprezne u svojim izjavama. Ima tu klišeja i očekivanih odgovora, ali vidi se da nema euforije i pretjeranog veselja. Jako zadovoljni su bili u Možemo! Oni su jasno artikulirali svoje veselje. Ostali su bili suzdržani i nezadovoljni, kao što je bio Most. A u Domovinskom pokretu čuli smo zabrinjavajuće komentare o raspisivanju novih izbora", komentirala je Gabrijela Kišiček, komunikacijska stručnjakinja, i dodala da se na licima ljudi u stožeru jasno vidjelo nezadovoljstvo, a da će to nezadovoljstvo biti sve teže prikriti kako večer odmiče.
Gabrijela Kišiček, stručnjakinja za komunikaciju Foto: Dnevnik Nove TV
19:20 "Donekle sam iznenađen jer su dosad izlazne ankete i ove prije bile točnije. Izlazne ankete pokazuju manje mandata HDZ-u. HDZ gubi nekoliko, a SDP dobiva nekoliko mandata", rekao je politički analitičar Tihomir Cipek i komentirao da je sve zanimalo kako će raspodjela mandata izgledati s obzirom na veliku izlaznost.
"Situacija se može preokrenuti. Jedan mandat može biti presudan, pogotovo kad krene pregovaranje, a svima je jasno da će to biti težak proces", dodao je.
19:00 Stigli su rezultati izlaznih anketa koje je Nova TV radila u suradnji s agencijom Ipsos. Rezultate doznajte OVDJE.
17:42 "Kampanja je bila izrazito negativna i radilo se na tome da se diskreditiraju kandidati kako bi se glasalo protiv nekoga", objasnila je Gabrijela Kišiček, komunikacijska stručnjakinja.
Sadržaji nisu bili kreativni niti sadržajno usmjereni određenim skupinama birača, smatra Kišiček te dodaje da se nova politička lica teško probijaju na scenu, a nedostajalo je sadržaja u političkoj kampanji.
Screenshot Foto: DNEVNIK.hr
Pročitajte i ovo Izbori u Hrvatskoj Rezultati izbora: Obrađeno više od 99 posto biračkih mjesta, HDZ-u 61 mandat, Rijeke pravde na 42
17:35 Obojica komentatora slažu se da je pozitivna promjena ovih izbora to što se manje govori o prošlosti i Drugom svjetskom ratu.
No osobni sukobi onemogućili su da se adekvatno sukobe javne politike. Politolog Tihomir Cipek smatra pak da ih političari nisu dobro komunicirali.
Nova TV - izbori
17:30 Glavni je kriterij velike izlaznosti tamo gdje ljudi nešto žele promijeniti. Vidi se da je u Zagrebu izlaznost velika, komentirao je Tihomir Cipek. Ljudi su željni promjena, a u tradicionalnim sredinama, kaže politolog, ljudi su zadovoljni i ne žele promjene.
Jokić pak smatra da je bitnija mobilizacija glasača. No tek kad dođu rezultati izbora, sa sigurnošću će se moći reći što je motiviralo ljude da izađu na izbore.
"Ljudi u Zagrebu najpodložniji su da vikendom, nedjeljom kad su izbori, nisu doma, već putuju ili su negdje", ustvrdio je Boris Jokić.
Pročitajte i ovo Stigle procjene Izlazne ankete: Rezultati po izbornim jedinicama
17:18 Analitičari su zadovoljni velikim odazivom.
"Ovo je znakovito, imate mlade ljude koji žele sudjelovati. Većina bi slegnula ramenima da je netko rekao da će mladi ljudi čekati pola sata da bi glasali", smatra politički analitičar Tihomir Cipek.
Mladim glasačima oduševljen je i ravnatelj Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić: "Ovo je zapravo izrazito pozitivno za Hrvatsku. Oni dosad nisu imali dovoljno poticaja da sudjeluju u izbornoj utakmici, ali pozivi da iskažu svoje mišljenje urodili su plodom."
Jokić očekuje da će se u sljedećim izbornim ciklusima mijenjati mnoge stvari te da će na njima biti i više mladih ljudi.
Pročitajte i ovo Žuti meteoalarm Nevrijeme pogodilo Zagreb: Na dio grada pala tuča, pogledajte koji su kvartovi najgore prošli
17:10 "Ljudi vole politički odlučivati i spremni su se politički angažirati, osobito ako imaju dobru ponudu", smatra politički analitičar Tihomir Cipek.
"Čini se da su svi uspjeli motivirati birače da izađu na izbore", rekao je Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja.
Pročitajte i ovo Žuti meteoalarm Nevrijeme pogodilo Zagreb: Na dio grada pala tuča, pogledajte koji su kvartovi najgore prošli
17:05 Na parlamentarne izbore 2024. izašlo je više birača nego ukupno 2020. Do 16:30 izašao je svaki drugi glasač, točnije 50,60 posto. Najveća je izlaznost u Zagrebu i Varaždinu. Ostale podatke o izlaznosti koje je objavio DIP pogledajte OVDJE.
-
"U noćne sate ukucao premijerov OIB..."
Porezna štiti mladog HDZ-ovca koji je kopao po Plenkovićevim podacima? Neki tvrde da ga štiti otac, pogledajte o kome se radi
-
ZAR I TI, SINE BRUTE?
Član Mladeži HDZ-a i zaposlenik Porezne neovlašteno kopao po Plenkovićevoj plaći i imovini
-
Imaš pravo, ostvari ga
Možda ne znate da u ovom slučaju imate pravo za besplatnu promjenu guma