Konferencija je održana u prostorima udruge „Zdravi pod suncem“, a cijela kampanja borbe protiv melanoma i ove je godine započela u organizaciji Hrvatskog dermatovenerološkog društva Hrvatskog liječničkog zbora, Hrvatskog društva za dermatološku onkologiju HLZ-a i Referentnog centra Ministarstva zdravstva za melanom.
Akademkinja Mirna Šitum, predsjednica HDDO HLZ-a i voditeljica Referentnog centra Ministarstva zdravstva za melanom naglasila je kako je od 2018. godine rak kože po prvi put na 8. mjestu i kod muškaraca i kod žena. Trenutna pandemija „ne pomaže“ situaciji s obzirom na to da su „zabilježena kašnjenja u probiru i dijagnosticiranju raka“, kako navodi akademkinja Šitum. „Da, zabilježena su kašnjenja, iako u nekim zemljama postoje izvješća o ponovnom pokretanju dijagnostike po završetku karantene. Nažalost, utjecaj pandemije COVID-19 ne odražava se u ovim procjenama za 2020. godinu jer se iste temelje na trendovima incidencije iz proteklih godina. Stoga bismo u nekim zemljama čak mogli svjedočiti i precijenjenoj stopi incidencije za 2020. Godinu”, rekla je Šitum te dodala: “Međutim, taj utjecaj moći će se identificirati i interpretirati tek detaljnim analizama kad svi podaci postanu dostupni”.
Što se procjena za Hrvatsku tiče, u usporedbi s drugim zemljama, po ukupnoj incidenciji raka Hrvatska je na razini prosjeka EU – 27. (15. ukupno; 14. u muškaraca i 19. u žena), dok je po smrtnosti od raka Hrvatska na 5. mjestu ukupno (iza Slovačke, Poljske, Cipra i Mađarske); na 2. mjestu kod muškaraca i 7. kod žena). „Tri su ključna polja u borbi protiv zloćudnih tumora kože, a to su – poticanje svijesti o rizičnim čimbenicima za razvoj zloćudnih tumora kože, zatim smanjenje namjernog izlaganja UV zrakama i stvaranje navike samopregleda“, naglasila je akademkinja Šitum.
Prof. dr. sc. Branka Marinović, predsjednica HDVD-a HLZ-a i glavna tajnica Europske akademije za dermatologiju i venerologiju, istakla je važnost kampanje u godini poput ove: „Ove godine nažalost, kao ni prošle, ne možemo ići na otoke i obavljati preglede kako to inače činimo. Osim toga, svi smo željni normalnog života, boravka na suncu, u prirodi. Tako da je ova kampanja od presudne važnosti. Ne smijemo zbog pandemije zaboraviti na druge opasnosti poput upravo melanoma“.
Akademkinja Mirna Šitum naglasila je još i da ove godine kampanja ima za cilj upozoriti kako naš stil života, navike i postupci određuju naš rizik. „Savjetujemo svakako da ne zanemarite promjene na svojoj koži nadajući se da će nestati, da se ne pokušavate sami liječiti i da nikako ne pretpostavljate kako nije ništa ozbiljno“, rekla je akademkinja te dodala: „Pregled kod dermatologa stavite na listu prioriteta, promijenite svoje loše navike i pregledavajte kožu svaka 4 tjedna jer je rak kože izlječiv ako se otkrije na vrijeme“.
Osim stručnjaka, javnosti se obratila i gđa Jasna Jaušnik, govoreći iz vlastitog iskustva što znači boriti se s melanomom: „Moje iskustvo započelo je kada sam prije sedam godina na dnu potkoljenice za vrijeme sunčanja primijetila sitan madež. Kako je bio na jedva vidljivom mjestu, sve do prosinca iste godine nisam primijetila da je se povećavao. Kako sam uvijek bila znatiželjna i interesirala se o ovim stvarima, našla sam se u čudu kada sam u jednom časopisu prepoznala na fotografiji identičan madež kakav se pojavio kod mene. Pravovremeno sam reagirala, posjetila doktoricu opće prakse koja mi je dala uputnicu za bolnicu. Tu sam započela proces liječenja koji je završio pozitivnim ishodom, na sreću, zbog pravovremene reakcije“.
I ove godine je ambasadorica kampanje Antonija Blaće, voditeljica i producentica koja se uvijek trudi pronaći vrijeme za pregled svoje kože, ali i za zaštitu. „Jako mi je drago da sam i ove godine ambasador ovako važne kampanje. Rak kože kao da nije dovoljno doživljen. Samopregled traje pet minuta mjesečno, nanošenje kreme dok smo vani traje još manje, a mi ljudi smo nekako skloni zaboraviti na to. Brojke ne govore u prilog ovom problemu, kao da se više bojimo nekih drugih bolesti dok se broj oboljelih od ovog tihog neprijatelja povećava“ rekla je Blaće te dodala: „Podsjetite sami sebe a podsjetite i sve oko sebe – pet minuta mjesečno može vas spasiti“.
Kampanja „Tvoje ponašanje utječe na tvoju budućnost!“, provodi se pod pokroviteljstvom Ministarstva zdravstva Republike Hrvatske, Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja RH te Ministarstva turizma i sporta RH.