Sazvao sam Skupštinu Jadrolinije i predložit ću smjenu predsjednika Uprave Davida Sopte, najavio je potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković nakon što je
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo Izvješće o provedenim izvidima.
Spomenuo je da je bilo dobronamjernih savjeta nekih ljudi zbog nekih zakonskih prepreka da se ne objavi kompletno izješće, no on je zbog velikog interesa javnosti i istine, kako je kazao, donio odluku da se objavi cijelo izvješće.
Naglasio je da je istraga provedena neovisno: "Neposredno nakon te nesreće u kolovozu, razmišljao sam o ostavci iz moralnih razloga, ali ono što je prevagnulo da to ne učinim jest dužnost i obveza prema obiteljima i svima pogođenima da se sazna istina kroz apsolutno neovisnu istragu."
"Za mene kao čovjeka, a onda i kao ministra, najvažniji zaključak je da poginuli pomorci nisu odgovorni za nesreću, naprotiv - nastradali su zbog manjakvosti sustava upravljanja sigurnošću u Jadroliniji. Utvrđena je i odgovornost zapovjednika broda, a svodi se na zapovjednu odgovornost", dodao je ministar i u ime države uputio javnu ispriku obiteljima poginulih: "Zbog nemara i odgovornosti nekih drugih ljudi su nastradali."
"Sazvao sam Skupštinu Jadrolinije za 11. veljače, zatražit ću razrješenje i opoziv predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte", kazao je Butković.
Međutim, ništa detaljnije nije želio reći i nije htio podrobnije odgovarati na pitanja novinara, koje je nakon kratke izjave u Ministarstvu pozdravio i otišao, a daljnja objašnjenja dao je ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe kapetan Siniša Orlić.
Siniša Orlić
Foto:
DNEVNIK.hr
"Sustav upravljanja sigurnošću Jadrolinije jako manjkav"
Ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe pri Ministarstvu mora Siniša Orlić poručio je da je istragom u slučaju pogibije troje mornara na brodu Lastovo zaključeno da sustav upravljanja sigurnošću Jadrolinije nije u cijelosti uspostavljen te je bio jako, jako manjkav.
"U slučaju pomorskih nesreća koje za posljedicu imaju smrt, teške ozljede ili gubitak vozila, te nesreće se klasificiraju kao ozbiljne pomorske nesreće i u tim slučajevima se provode tri istrage koje provode DORH, Agencija za istraživanje nesreća u pomorskom prometu te ova o kojoj danas pričamo Ministarstva mora, prometa i infrastrukture", pojasnio je Orlić.
Zbog kompleksnosti čitavog ovog slučaja, tragedije koja se dogodila i svih onih koji su direktno ili indirektno pogođeni ili će eventualno biti optuženi, istraga je potrajala nešto duže jer smo nekoliko puta provjeravali činjenice, naglasio je.
"Izvide su proveli ovlašteni djelatnici Uprave sigurnosti plovidbe i Lučke kapetanije Rijeka, a sastojali su se od inspekcijskog pregleda broda, saslušanja svjedoka posade broda i djelatnika u Upravi Jadrolinije, tražili smo kompletnu dokumentaciju sustava upravljanja sigurnošću kompanije Jadrolinija i broda Lastovo te došli do zaključka da sustav upravljanja sigurnošću Jadrolinije nije u cijelosti uspostavljen, održavan i provođen na način zahtjevan Uredbom Europske zajednice iz 2008. godine", poručio je.
Sukladno tome, dodao je, odlučeno je da se podignu prekršajne prijave protiv brodara (Jadrolinije), odgovorne osobe u kompaniji (predsjednik Uprave David Sopta) i odgovorne osobe na brodu (zapovjednik broda Lastovo). No, s time će se, naglasio je, pričekati do završetka istrage koju provodi DORH i za podizanje eventualne kaznene prijave za ista djela. "Jedno isključuje drugo za isto djelo", poručio je.
Dok Sopta tvrdi kako je kontrola ustanovila da je sustav sigurnosti funkcionirao, Orlić ističe da je sustav bio 'jako, jako manjkav'. "Za sustav upravljanja sigurnošću zadužen je isključivo brodar. Rade se periodični pregledi HRB-a, ali ako nešto niste odradili u kompaniji, ne možete svaliti krivnju na nekog drugog i reći 'OK, ako je to pregledao HRB, onda je sve u redu'. Dogodi se kod pregleda, koji su petogodišnji i jednogodišnji, da je sve u redu, a nakon dva dana se može neki sustav pokvariti, tako da to ne oslobađa kompaniju krivnje", kazao je.
Naš je zaključak da posada na brodu nije znala kako rampa funkcionira, naglasio je. "Nisu imali nikakve karakteristike tog hidrauličnog motora. Netko je, prema izjavama koje su dali, znao da rampa može pasti kad se ugasi hidraulika, dok ih većina nije znala. A brodar je zadužen da ih s time upozna, oni su to morali znati i to je osnovna stvar zašto jedan dio prekršajne odgovornosti ide prema brodaru", pojasnio je.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture završilo je izvide pomorskih prekršaja koje je provodilo vezano za nesreću broda "Lastovo", koja se dogodila 11. kolovoza 2024. u Malom Lošinju, i objavilo Izvješće o provedenim izvidima.
Prema zaključku koji su iznijeli ovlašteni službenici Uprave sigurnosti plovidbe, a na temelju provedenih izvida i utvrđenih elemenata prekršajne odgovornosti, predloženo je pokretanje prekršajnog postupka protiv kompanije Jadrolinije, protiv odgovorne osobe u kompaniji i protiv zapovjednika broda "Lastovo", dok se ne nalaze elementi prekršajne odgovornosti kod preostalih članova posade broda, navodi se u sažetku Ministarstva.
Pročitajte i ovo
Tragedija koja je potresla Hrvatsku
Objavljeno izvješće o nesreći trajekta Lastovo
Pročitajte i ovo
Izdala i preporuke
Objavljeno još detalja nesreće broda Jadrolinije: Agencija objavila završno izvješće
Pročitajte i ovo
Nakon objave izvješća
Traže se ostavke Sopte i Butkovića: "Neka Plenković dobro pogleda u smjeru Novog Sada"
Pročitajte i ovo
Lastovo
Nakon objave izvješća o nesreći broda oglasio se šef Jadrolinije