Naime, prevaranti krivotvore nečiju osobnu i pečat tvrtke pa kod teleoperatera sklope nekoliko ugovora o pretplati. Oni dobiju besplatne mobitele, a ni krivi ni dužni ljudi - tuđe račune! Priču o prevari o kojoj svi nerado govore jer ne znaju kako joj stati na kraj donosi Mato Barišić.
Pročitajte i ovo
Njemačka
Starica nadmudrila prevarante: U zatvoru završio 19-godišnji Srbin
stigla presuda
Maskirani 65-godišnjak probao podići milijune s računa biznismena, napravio i dokumente na njegovo ime: "Meni bi bilo dovoljno i 50.000"
Bila im je poznanica. I iskoristila njihovo povjerenje!
'1. i 2. travnja mi je napravila pretplatu u VIP-u i u Tele2', priča Katarina Knež.
'Gospođa u VIP-u mi je rekla: Gospođo, ako vas je tu pretplatila, morala je još negdje. U T-Com-u je digla dva mobitela i nešto za Max TV', dodaje Renata Pavić.
Tko je koristio njezine podatke Katica ni danas ne zna!
'U VIP-u su uzeli dva telefona na moje ime i na ime moje firme i onda poslije i u Tele2', dogodilo se i Katici Jelić. 'Sedam pretplata u Tele2'.
'Evidentno je da se radi o kriminalnim radnjama', tvrdi Igor Vujović iz udruge Potrošač.
Koje su očito nekima dobro uhodan posao.
Jedna pretplata na 24 mjeseca daje mogućnost kupnje skupog mobitela po vrlo povoljnoj cijeni. A ti mobiteli nerijetko završavaju u oglasima. Iako im je vrijednost višestruko veća prodaju se za 1000 kuna.
Operateri su svjesni da netko vara i kupce, ali i njih.
'Djeluje i na imidž i konačno, i nama to predstavlja neki trošak', kaže Darja Dušanović iz Hrvatskog Telekoma.
Katičinu je osobnu iskaznicu, i to vrlo loše, falsificirao i predstavio se kao ona.
'Šokirala sam se jer ovo nisam ja. nisam muškog spola i ne potpisujem se ovako. A i to je muški potpis', komentira Katica fotokopiju 'svoje' osobne iskaznice na kojoj piše da je spol muško.
Da je potpisala dva ugovora s Vipnetom saznala je tek kada je dobila račune. Odmah je zatražila ugovor i dokumentaciju u VIP-u.
'Uspio je proći potpis Katica Jelušić, a ne Katica Jelić. Jer ja se ne prezivam Jelušić', priča Katica.
Kako je ovakva iskaznica prošla prilikom potpisa ugovora i to ne preko weba već uživo u prodajnom centru ni Katici nije jasno. Javila se Agenciji za zaštitu osobnih podataka jer s krivotvorenim dokumentima i njihovom zlouporabom oni imaju iskustva. Šefica tog ureda tvrdi - u posljednje dvije godine sličnih je predmeta bilo 50-ak. No, oštećenih je ipak mnogo više.
'Naime, najčešće se radilo o tome da je na ime jedne određene osobe sklopljen jedan ili više ugovora, ali najčešće s više teleoperatera', kaže Branka Bet Radelić iz Agencije za zaštitu osobnih podataka.
Na Katičinu žalbu operater se ispričao zbog pogreške i poništio ugovore. Obzirom na situaciju s očito falsificiranom iskaznicom, to je i bilo jedino logično ponašanje. No oni koji su joj falsificirali osobnu, napravili su to i s njezinim žigom. I sklopili ne jedan, već čak sedam ugovora s Tele2. Računi pristižu. Ona ih ne plaća. I tako već mjesecima.
'Mjesečno 1650 kuna. Ovo je dugovanje zaostalih od trećeg mjeseca jer ih ja ne plaćam. I ne mislim plaćati nešto što nisam potpisala', kaže Katica.
Već 6 mjeseci dobiva račune. I ne može nikako dokazati da to nije bila ona.
'Ne znam. Jedino na sud, da ja tamo pokažem svoju osobnu, svoj potpis i da to vještak vidi'.
Angažirala je odvjetnicu i sve prijavila policiji.
U Sibinju kraj Slavonskog Broda živi osoba koja je prevarila desetke građana. Tako su nam naime, rekle naše sugovornice. Prevarantica je iskoristila njihovo povjerenje i dočepala se podataka tako što je ih je, tobože, prijavila za kozmetičke kataloge. Umjesto kataloga i poklona dobrodošlice, dobile su - probleme.
Da bi podmirila dug koji joj je napravila bivša prijateljica Renati bi trebalo 25.000 kuna. Katarini je račun već pod ovrhom zbog dugova. Obje su sve prijavile policiji.
'Kada sam došla u policijsku upravu da to prijavim gospodin mi je rekao: Vi ste šesta osoba koja je došla to prijaviti', kaže Renata.
'Ja sam bila deseta', dodaje Katarina.
Tzv. prijateljica se više ne javlja, premda je redovito viđaju po gradu. U SMS porukama ih je molila da je ne prijavljuju. No optužni prijedlog je već podignut u brodskom DORH-u. U udruzi Potrošač upozoravaju - ovakve situacije, uvijek prijavite.
'Teleoperateru i treba podnijeti prijavu protiv nepoznatog počinitelja u policiji. I ukoliko se radi o krađi identiteta u Agenciju za zaštitu osobnih podataka', pojašnjava Igor Vujović.
Metode prijevara su različite. Kod Katice su svi ugovori bili potpisani na prodajnom mjestu. Dakle, očito da netko nije radio svoj posao kako treba.
'Postoji mogućnost i da sami zaposlenici određenih trgovina imaju, kako se kaže, prste u tome'.
Najčešći način za sklapanje ugovora u tuđe ime ipak je web narudžba. Doći do podataka s nečije osobne iskaznice i nije neki problem. A ti podaci su bili sasvim dovoljni u obavljanju kupnje putem interneta.
'Ono što se također mogli napraviti je da ste prilikom ugovaranja te usluge mogli zatražiti da se oprema isporuči na neku novu adresu. Sada je to izmijenjeno. Sada znači mora biti isporučeno na adresu koja je na osobnoj iskaznic', ističe Andro Marčev iz HAKOM-a.
U slučaju prevarantice iz Broda, sve se obavljalo baš tako - webom! Ona bi upisivala podatke preko interneta. A pošiljke primala na svoju adresu! Na desetke njih!
'Samo kako je taj dostavljač, koji je to dostavio njoj sve te silne pakete koje je ona naručivala, nije tražio osobnu iskaznicu, da vidi je li to ta gospođa na toj slici. Meni bi bilo sumnjivo, da sam ja dostavljač, da dostavi deset paketa jednoj te istoj osobi', kaže Renata.
Operateri ovu temu ne vole. Premda su svjesni da je ne mogu ignorirati. Jer ona postoji. I nanosi štetu. I njima i korisnicima.
'To predstavlja trošak. Jer ako se korisniku taj iznos ne naplati... U pravilu ga mi rijetko naplatimo od stvarne osobe ili prevaranta koji je to napravio. Tako da to nije nešto što nama ide u korist. Nikako', tvrdi Darja Dušanović iz Hrvatskoh Telekoma.
Druga dva velika igrača na tržištu se se ispričali što nam ne mogu dati izjavu za kameru, ali su o ovom problemu poslali svoje odgovore.
Tako u VIP-u tvrde da... 'Prilikom dostave pošiljke korisniku, kurir dostavne službe traži na uvid osobnu iskaznicu kako bi na dostavnici upisao broj osobne iskaznice'.
A iz Tele2 pak poručuju da... 'u velikom broju slučajeva smo osobi, za koju smo utvrdili da su joj zlouporabljeni osobni podaci te da ista nije potpisala pretplatnički ugovor, poništili ugovor te stornirali sva zaduženja'.
Renati je jedan operater zbog svega navedenog omogućio 270 dana počeka s njezinim računima dok se ne utvrde sve okolnosti. Drugi operater se nije javio. Katarina je, rekli smo, već pod ovrhom. Katica je s jednim operaterom riješila. U trenutku snimanja, od drugoga nije imala nikakav odgovor.
'Obratila sam se HAKOM-u. Obratila sam se Agenciji za zaštitu osobnih podataka. Međutim, kod nas sve to traje. Tako traje i to, a i kad sam se javila njima tražili su me isto svu dokumentaciju. Ja sam to poslala i opet ništa', priča Katica.
No, netom prije zaključenja priloga u Provjereno se javila mailom.
'Postovani! Danas sam primila poziv od HAKOM-a. Javljaju mi da će Tele2 stornirati svih 7 pretplata na ime moje firme. Vi ste zaslužni za to i od srca vam hvala! 6 mjeseci se nije dogodilo ništa i sad odjednom svi ti računi se mogu stornirati. Baš čudno. Lijepi pozdrav, Katica Jelić'.
Koliko je sličnih situacija, o tome operateri ne izlaze u javnost. Poslovna je to tajna. Uvjeravaju, svakom slučaju se ponaosob posvete i svaka žalba se razmatra. Očito je da kontrola od strane operatera i dsitributera mora biti čvršća. Kao i sankcije za serijske prevarante kao što je ona iz Slavonskog Broda.
Emisiju gledajte četvrtkom od 22:15 na Novoj TV, a više o pričama iz Provjerenog saznajte na novatv.hr/provjereno
Propustili ste emisiju? Pogledajte je besplatno na novatv.hr