Splitsku premijeru predstave „Naše nasilje i vaše nasilje“ redatelja Olivera Frljića u ponedjeljak navečer je obilježio niz incidenata kojim se željelo spriječiti prikazivanje predstave koja prema tvrdnjama prosvjednika ispred splitskog HNK ''vrijeđa nacionalne i vjerske osjećaje“.
Pročitajte i ovo
Interventna u HNK
Odgovor kontroverznog Frljića na splitske prosvjede protiv njegove predstave
Frljićeva predstava
Interventna policija izbacila prosvjednike iz splitskog HNK
Pred kazalištem su od poslijepodneva prosvjedovali pripadnici desnije orijentiranih stranaka koji ističu da je izvođenje predstave nedopustivo jer vrijeđa katoličke i muslimanske vjernike, a podigli su i prijave protiv organizatora.
Nekoliko prosvjednika je s ulaznicama ušlo na predstavu, ali ne s namjerom da je pogledaju već da je prekinu. Prije početka predstave u kazalište je ušla i interventna policija nakon čega je dio prosvjednika napustio kazalište, no dio je odbio izaći. U jednom se trenutku tako istovremeno odvijala akcija interventne policije i početak same predstave. Prosvjednici su na kraju napustili kazalište, ali su se prije toga u dvorani održao i glazbeni duel prilikom kojeg su protivnici predstave pjevali ''Zovi, samo zovi“dok se iz „suprotnog tabora“ orilo ''ad bi svi ljudi na svijetu…“
Za komentar splitskog incidenta upitali smo kazališnu redateljicu Noru Krstulović, glavnu urednicu portala Teatar.hr
Krstulović kaže kako je čudi što je posljednjih dana najveći problem u državi jedna kazališna predstava.
''Možda nisam 'pazila na nastavi', ali nisam u Hrvatskoj posljednjih dana primijetila ni prosvjede protiv situacije na graničnim prijelazima, a koja ozbiljno ugrožava najvažniju domaću gospodarsku granu - turizam, niti prosvjede zbog situacije u Agrokoru, o sad već u javnom prostoru potpuno zaboravljenoj INA-i, da i ne govorim. Ukratko, ispada da je apsolutno najveći problem ove zemlje jedna kazališna predstava iz čega bi neupućen netko mogao zaključiti da živimo u kulturnom Raju na Zemlji'', kazala je Krstulović za DNEVNIK.hr
"Realnost je potpuno drugačija"
Ističe kako je realnost posve drugačija.
''Hrvatska je zemlja u kojoj se iz državnog proračuna za kulturu izdvaja jedva pola posto i u kojoj protiv kazališne predstave protestiraju oni koji ne samo da je nisu vidjeli, nego se teško mogu sjetiti kad su zadnji put uopće bili u kazalištu. Ako ikad. Dapače, Hrvatska je zemlja u kojoj se Ustavom zajamčena sekularnost i pravo na slobodu govora i umjetničkog djelovanja olako derogiraju i to - vjerovali ili ne - upravo u Ministarstvu kulture'', poručuje Krstulović.
Istovremeno je istaknula kako ima i dobrih vijesti te upravi Marulićevih dana, u sklopu koje je predstava održana, treba čestitati jer je ''pokazala dosljednost i stala uz izbornika''.
Ovo nije prvi put da je predstava Olivera Frljića uznemirila duhove i podigla prašinu. Krstulović smo upitali i imaju li Frljićeve ''provokacije'' umjetničku funkciju ili se njime jednostavno privlači publiku u kazalište te stvara publicitet.
''Svakome tko prati rad Olivera Frljića trebalo bi dosad već biti jasno da je medijska recepcija svakog njegovog projekta dio koncepta i da se ne događa 'mimo njega'. To što dobar dio javnosti i institucije zadužene za obranu slobode govora redovito padaju na testovima koje pred njih postavlja, pa bi ga jedni linčovali, ali drugi odmah proglasili svecem je najbolji pokazatelj (ne)zrelosti sredina u kojima radi. Iz mojeg kuta gledanja, jedina šokantna činjenica u cijeloj priči jest kontinuirano perpetuiranje istog modela iz kojeg čini se većina nikako da nešto nauči'', kaže Krstulović.
Podsjetila je i kako prosvjedi protiv ''provokativnih'' kazališnih predstava nisu nikakva novost.
"Golotinja i seks nisu nikakva novost"
Grupa nezadovoljnih građana potpisanih kao ''Grupa Dalmatinaca preživjelih boraca sa Sutjeske“ tako se 1976. pobunila protiv prikazivanja predstave „Hamlet u selu Mrduša Donja“ u teatru ITD.
Dio njihovog pisma prenosimo u izvornom obliku.
''Ali zašto - i Brešan i Ionesco i Zuppa i sva ta banda provokatora kojima je naša socijalistička revolucija postala zadnja rupa na svirali, revolucija kojoj podmiću klipove kad-god to mogu? – Ali gospodo ne ćete proći, kao što svojevremeno reće La Pasijonarija, jer mi ćemo sad tražiti, ne samo da vam se ukine svaka dotacija već i da se to vaše osinje gnjizdo sasvim razjuri a Teatar ITD ukine. U tu svrhu spremni smo angažirati sve naše političke i kulturne forume, sve žive i mrtve borce da vam za uvjek stanu nogom na prljavi rep.''
Na naš upit služe li ''šokantne scene“ golotinje i seksa umjetničkoj viziji ili tek jeftinom privlačenju publike u kazalište, Krustolović odgovara:
''Golotinja i scene seksa u kazalištu ne da nisu novost nego su većinu publike diljem svijeta prestale šokirati još koncem 70-tih godina prošlog stoljeća. Uostalom, kome je takvo što previše, u kazalište jednostavno - ne mora. Ali da, sufinancirati takve izvedbe iz javnih fondova onda kad to struka ocijeni potrebnim moramo svi. To je cijena demokracije“, zaključuje Krstulović.