S havariranog turskog broda "Haksa" osam članova posade policijskim je brodom prebačeno u Split dok je zapovjednik s još četiri člana posade odlučio ostati na brodu koji tone dokle god to bude moguće. Oni pokušavaju spriječiti daljni prodor vode u potpalublje, a na mjesto nesreće trebala bi stići dva remorkera pa će se znati hoće li moći otegliti turski brod. Joso Vujić, zapovjednik Postaje pomorske policije, rekao je medijma da bi turski brod, inače 1993. godište, trebao biti dotegljen u trogirski škver.
Pročitajte i ovo
Slučajnost?
Poginuo poslovni partner nestalog tajkuna: Nedavno su oslobođeni krivnje za prijevaru tešku 11 milijardi dolara
javili iz Ministarstva
U havariji brodice kod Hvara nitko nije ozlijeđen
Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture izvijestili su oko 17 sati da su ronioci uspjeli pronaći rupu na turskom brodu i zakrpati je aluminijskom trakom. "Ovo je bila dosta opasna situacija. Kako su stvari jutros stajale izgledalo je kao da će brod potonuti'', rekao je Siniša Orlić, pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture
Dolazak remorkera očekuje se oko 19 sati, nakon čega bi se turski brod trebao otegliti u Trogir. ''Akcija je još uvijek u tijeku i nadamo se da će završiti bez ljudskih žrtava i bez onečišćenja'', rekao je Orlić.
Dojava u 5:38
Zapovjednik policijskog opohodnog broda Sv. Jure Mario Omelić, koji je po dojavi o havariji prvi pristigao do turskog broda izjavio je da su preuzeli osam od trinaest članova posade koje su doveli u Split.
"U 5:38 sati dobili smo dojavu o prodoru mora na brodu Haksa koji se nalazi 56 NM od Visa. Nemamo podatak kako je došlo do havarije koja se dogodila u međunarodnim vodama 16 NM od otoka Jabuke. Na poziciju koja nam je dojavljena uputili smo se u 5.42 sati, a tamo smo pristigli u 8.00 sati. S članovima posade pokušali smo sanirati prodor mora koji se dogodio u strojarnici. Oko 9.00 sati je došla Lučka kapetanija, a mi smo preuzeli osam članova posade koje smo prevezli u Split", rekao je novinarima Omelić a prenosi Morski.hr.
"Prodor mora je smanjen, ali nije saniran. Uskoro će Zapovjedndoći ronioci iz Splita koji će pokušati sanirati tu rupu da se brod može tegliti. Zasad nema opasnosti od zagađenja. Teret je neki materijal sličan žalu, pune su ga štive, ali ne znam što će dalje biti. Vidjeli smo kakvo je stanje, ali ne možemo procijeniti jer se more diglo poviše pajola dubine dva metra. Svaki prodor mora predstavlja opasnost za potonuće. Pumpe mu rade, a kad dođu s Visa da saniraju prodor mora, onda će pumpe moći odraditi svoj posao i ispumpati more", pojasnio je.
U pomoć stigao i talijanski tanker
Iz Ministarstva mora prometa i infrastrukture izvijestili su da su prvu informaciju o havariji na brodu zaprimili rano jutros u 04.16h službenici Središta za nadzor i upravljanje pomorskim prometom (VTMIS Split), koji su o događaju obavijestili Nacionalnu središnjicu za usklađivanje traganja i spašavanja na moru (MRCC Rijeka).
Sa "Hakse" je dojavljeno o prodoru mora u potpalublje teretnoga broda dužine 85 metara sa 13 članova posade (11 državljana Republike Turske i 2 državljana Republike Indije), koji plovi pod zastavom Republike Turske te da im je potrebna pomoć.
U 04.25h službenici MRCC Rijeka zaprimili su poziv pogibelji (DISTRESS CALL) sa havriranog turskog broda, te su putem Obalnih radio postaja započeli emitiranje obavijesti o havariji svim sudionicima u pomorskom prometu. Pokrenuta je koordinirana spasilačka akcija u suradnji sa MRCC Roma - Republike Italije, budući da je pozicija havariranog broda u arhipelagu otoka Jabuka, konkretno, u Jabučkoj kotlini, u području koje dijelom izlazi iz obuhvata Hrvatskog teritorijalnog mora.
Budući da je motorni tanker 'Valcadore', koji plovi pod zastavom Italije u trenutku nesreće plovio na oko 4 nautičke milje od pozicije havarije, MRCC Rijeka je isti preusmjerila u spasilačku akciju, koji je na poziciju doplovio u 05.10 sati.
Evakuacija počela jutros u 6 sati
U međuvremenu su iz MRCC Rijeka u spasilačku akciju angažirali Lučku kapetaniju Split i Pomorsku policiju Split, čije posade su odmah isplovili prema poziciji havarije. Središnjica je u akciju uključila i remorkere tvrtke Brodospas, a o svemu je obaviještena i Obalna Straža RH čiji brodovi su stavljeni u pripravnost. Također, MRCC Rijeka je u komunikaciji sa MRCC Roma u akciju angažirala i talijanska remorkera koji su u stanju pripravnosti i prema potrebi bit će angažirani prema poziciji nesreće.
Zapovjednici 'Valcadorea' i 'Hakse' u koordinaciji sa MRCC Rijeka postupak evakuacije posade započeli su oko 6 sati, s time da je zapovjednik turskog teretnog broda odlučio ostati sa još 4 člana posade na tonućem brodu, dok god to bude moguće.
U 06.30h evakuiranih 8 članova posade havariranog turskog broda prekrcani su sa tankera 'Valcadore' na brodicu Pomorske policije Splite i prevezeni u Splitsku gradsku luku, dok je na poziciji ostala spasilačka brodica Lučke kapetanije Split, čiji službenici u suradnji sa zapovjednikom i preostalom posadom 'Hakse' surađuju u cilju pokušaja spašavanja broda, do dolaska ostalih spasilačkih jedinica.
Na poziciji havarije trenutno nije uočeno onečišćenje mora, no, budući da turski brod prevozi 3000 metričnih tona sinter magnezita, a u brodskim spremnicima sadržava oko 70 tona pogonskoga goriva i maziva, nadležna Uprava sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture pokrenula je sve protokole u cilju sprječavanja i saniranja eventualnog onečišćenja mora na poziciji ove pomorske nesreće.