Počevši od idućeg tjedna, ako ćete čekati više od pet dana da vam operator, odnosno pružatelj usluga elektroničkih komunikacija (internet, pokretne i nepokretne mreže, TV) ukloni kvar na iznajmljenoj opremi, imat ćete puno pravo prekinuti ugovor s istim operaterom, bez dodatnih torškova i sa smanjenim troškovima za tekući mjesec.
Pročitajte i ovo
lažni profili
"HDZ se služi Vučićevim metodama": Gong upozorava na manipulaciju i varanje građana
Nove cijene telefoniranja
Operateri najavljuju veće cijene, ali vi im možete doskočiti!
Ukratko, glavne promjene koje se tiču prava korisnika o obveza operatora su slijedeće:
- kvarove na iznajmljenoj opremi korisniku, operator mora otkloniti unutar pet dana ili riskira prijevremeni prekid ugovora
- operatori moraju što jasnije korisnicima putem prodaje objasniti što jasnije usluge te informirati ih što detaljnije kako bi korisnici donijeli odluke na temelju putpune informiranosti o istima. U to spadaju porcesi ugovaranja, prodaje i naknadne potvrde operatora korisniku.
- Isporuka elektroničkih uređaja prilikom ugovaranja pretplate moći će se obaviti samo na kućnu adresu. Time HAKOM želi spriječiti prijevare.
- Operator mora jasno korisnika uputiti na cjenike i opće uvjete poslovanja te korisnicima, koji sklapaju ugovor putem interneta, omogućiti i informacije o načinu raskidanja ugovora putem interneta
Prioćenju za medije HAKOM-a, čija izmjenjena pravila počinju vrijediti od 4. srpnja, prenosimo niže u tekstu u cijelosti. Priopćenje se odnosi i na neka pravila koja na snagu stupaju 1. siječnja 2017. godine.
"Od ponedjeljka vrijede izmijenjena pravila u odnosu na prodaju putem sredstava daljinske komunikacije i izvan poslovnih prostorija operatora, a svi kvarovi na opremi koju je operator ustupio korisniku na korištenje ili iznajmio za vrijeme trajanja ugovora (npr. modem) moraju biti uklonjeni za najviše 5 dana. U suprotnom korisnik ima pravo raskinuti ugovor bez plaćanja naknade za prijevremeni raskid.
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) podsjeća kako se odredbe izmijenjenog Pravilnika o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga počinju primjenjivati od ponedjeljka, 4. srpnja, a iste donose nova korisnička prava i obveze operatorima. Od ponedjeljka tako vrijede izmijenjena pravila u odnosu na prodaju putem sredstava daljinske komunikacije i izvan poslovnih prostorija operatora. S obzirom na to kako je posljednjim izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača iz listopada prošle godine, za koje je nadležno Ministarstvo gospodarstva, posebno uređena prodaja putem sredstava daljinske komunikacije i izvan poslovnih prostora trgovaca, HAKOM je dodatno sektorski uredio ove načine prodaje usluga, kako bi one bile što jasnije za korisnike elektroničkih komunikacija. Isto tako, postupci svih operatora koji se bave ovakvim načinom prodaje svojih usluga će se ujednačiti te će nužno sadržavati sve potrebne informacije i obavijesti za izbjegavanje situacija u kojima korisnici nisu bili dovoljno informirani prilikom donošenja odluke žele li neku uslugu ili ne. Ovo uključuje čitav proces ugovaranja, od same prodaje pa do naknadne potvrde koju je operator dužan dostaviti na kućnu adresu korisnika. Nadalje, kako bi se u potpunosti izbjegli slučajevi prijevara i krađa identiteta prilikom zasnivanja pretplatničkih odnosa, u kojima je glavni cilj prevaranata domoći se skupih uređaja, a pretplatu „prepustiti“ korisniku s ukradenim identitetom, isporuka uređaja moći će se obaviti samo na adresu korisnika.
Od ostalih prava korisnika i obveza operatora vrijedi izdvojiti obvezu jasnog upućivanja na opće uvjete poslovanja i cjenike na internetskim stranicama operatora. Isto tako, ako operator omogućava sklapanje ugovora putem interneta, onda mora jasno navesti i način raskida ugovora, koji mora uključivati i raskid putem interneta, odnosno elektroničkim putem.
Vezano uz kvarove, HAKOM je uočio mnoge slučajeve u kojima je uklanjanje kvara predugo trajalo, pogotovo kada je u domeni odgovornosti operatora koji korisniku pruža uslugu. Stoga je donesena sljedeća obveza operatora i korisničko pravo: svi kvarovi na opremi koju je operator ustupio korisniku na korištenje ili iznajmio za vrijeme trajanja ugovora (npr. modem) moraju biti uklonjeni za najviše 5 dana. U suprotnom korisnik ima pravo raskinuti ugovor bez plaćanja naknade za prijevremeni raskid, uz umanjenje računa za taj mjesec, jer nije razumno biti bez pristupa Internetu ili ne moći pratiti TV programe samo zato što operator nije u stanju u razumnom roku korisniku dostaviti ispravnu opremu i zamijeniti neispravnu. Navedeni propisi se ne odnose na kvarove na liniji i njima će HAKOM pristupiti na drugi način, a korisnicima će se uvijek umanjiti račun razmjerno trajanju kvara.
Obveza operatora da korisnicima moraju osigurati minimalnu brzinu širokopojasnog pristupa internetu od 70 posto maksimalno ugovorene brzine, kao i obveza da u slučajevima prijavljenih i utvrđenih kvarova duljih od 24 sata, operatori korisniku uvijek moraju ponuditi umanjenje računa ili drugi vid obeštećenja, bez potrebe za ulaganje prigovora na iznos računa, primjenjivat će se od 1. siječnja 2017.
Stupanjem na snagu novih odredbi HAKOM će pojačano provoditi izvide i nadzore na tržištu provjeravajući pridržavaju li se svi operatori novih propisa. Ujedno se pozivaju korisnici da prijave sve nepravilnosti u primjeni novih pravila, ukoliko na njih naiđu, a HAKOM-ovi inspektori će u tom slučaju donijeti odgovarajuće mjere protiv prekršitelja. Sve nepravilnosti u svezi novih pravila mogu se prijaviti na za tu svrhu uspostavljenu adresu elektroničke pošte nova.prava@hakom.hr."