Ministre, što će dakle djeca učiti u novom predmetu zdravstveni odgoj?
Pročitajte i ovo
Sreća u nesreći
Trump u prvom intervjuu nakon atentata otkrio što mu je spasilo život: "Skoro nikad to ne činim"
Bivši čelnik Dinama
Zdravko Mamić dao intervju, komentirao i izbore u Hrvatskoj: "Ja mogu glasati"
Predmet zdravtveni odgoj predstavlja jedan veliki uspjeh mog tima u proteklih osam mjeseci i on će omogućiti da naša djeca žive zdravije, da preveniraju spolne bolesti, da preveniraju čitav niz problema vezanih uz ovisnost, da budu mentalno zdravijazdravija. Dakle, oni će kroz zdravstveni odgoj usvojiti zdravije navike koje će omogućiti da žive duže, zdravije i kvalitetnije. Mislim da je to jedan sjajan primjer kako nova škola mora izgledati. To će biti interdisciplinarni predmet, kroz više predmeta, satove razredne zajednice, projekte, koji će u konačnici, od prvog razreda osnovne škole, do 4. razreda srednje škole, raditi na jednoj zdravijeoj, novijoj, mladoj populaciji, koja će biti nositelj Hrvatske.
Jesu li i nastavnici dobili te programe, jer mnogi su zbunjeni i ne znaju kako će to izgledati?
Ne moraju ništa brinuti, to je projekt koji je pripremila Agencija za odgoj i obrazovanje, koja će tijekom rujna u sve škole poslati sadržaj kurikuluma, upute na koji način ga provoditi, posebno za onaj dio dodatnih sadržaja, koji će ići kroz satove razredne zajednice, gdje će se raditi kroz 4 modela: živjeti zdravo, prevencija nasilja, prevencija bolesti i ovisnosti i spolna i rodna ravnopravnost, i spolni odgoj.
Ne smatrate li da je to iskustvo i znanje koje djeca stiču kod kuće s roditeljima?
Nažalost, anketa koja je provedena među 1.500 učenika u dobi između 11 i 15 godina, pokazalo je da su svi zakazali - i roditelji, i škola pa i vjeronauk, koji je već godinama u školi. Međutim, djeca žive nezdravo, neka su deblja, sve je više bolesti, svakodnevno puše, neredovito peru zube, ne jedu povrće, ne jedu voće. Prema tome, zdravstveni odgoj je nešto što nitko, tko u Hrvatskoj želi dobro djeci, a time i cijeloj Hrvatskoj ne bi smio osporiti.
Danas Vam je došla još jedna kritika - od biskupa Bogovića - i to baš na račun novog predmeta. Kakav je vaš komentar?
Uvaženi monsinjor je pobrkao malo građanski odgoj i zdravstveni odgoj, očito nije pročitao niti kurikulum zdravstva, niti kurikulum građanskog odgoja, nego ga pozivam da mu uz jednu kavu objasnim što je zdravstveni odgoj i uvjeren sam da neće biti protiv kad čuje sve što će djeca učiti u zdravstvenom odgoju.
Dobro, ali niste ga poslali niti nastavnicima pa je jasno da ima nekih nedoumica.
Nema nedoumica uopće, zdravstveni odgoj, kako smo ga mi zamislili, kao interdisciplinarni predmet, obuhvaća 70 posto gradiva, koje se već dosad učilo u školi, uz dodatnih 30 posto novih sadržaja, predstavljat će nešto što će ići u smjeru škole koja uči za život, što nije samo za ocjenu. To je kvaliteta koja će sigurno omogućiti da učitelji i djeca, i roditelji, koji će biti uključeni kroz satove razredne zajednice i roditeljske zajednice, budu vrlo zadovoljni s onim što će se postići po završetku eksperimentalne godine. od iduće godine to kreće kao redovna nastava u svim školama.
Druga novost koja je izazvala puno komentara je novi sustav prehrane - želite smanjiti broj pretile djece s pokvarenim zubima - kako će to sutra ili za mjesec dana izgledati u praksi - može li jedan obrok u školi riješiti lošu prehranu kod kuće?
Dakle naravno da jedan obrok neće ništa riješiti, ako se ne riješe prehrambene navike kod kuće. Vidjeli smo da postoje instrukcije iz matematike i fizike, da roditelji uče s djecom pa će možda i kroz neku temu zdravstvenog odgoja zajedno razgovarati o tome kakva je prehrana, što je zdravo, a što nije zdravo, kroz jednosmjensku nastavu uvest ćemo zdrav obrok u škole. Zajedno s Ministarstvom zdravlja kreće pilot projekt, koji će biti u jednoj školi u Rijeci, gdje ćemo kroz zdrave namirnice i zdravu prehranu, učiti djecu kako da se zdravo hrane.
Mislite da će država imati novca za to - nije li Vaše ministarstvo u onom minusu koji morate popraviti do kraja godine ili Vas se može i smijeniti? Zdrava hrana košta...
Ministarstvo kojem sam ja na čelu 82 posto sredstava troši na plaće. To je velik problem. Ovih 18 posto koji nam ostaju za velike projekte, jednim dijelom će omogućiti da uvodimo kvalitetne promjene u nastavu, a naravno, dio toga će biti i zdrava prehrana.
Kako ćete onda namaknuti te novce, hoće li biti otkaza, kako bi namaknuli novac za hranu?
Neće biti otkaza.
Ali prema zadnjim podacima, Vaše je Ministarstvo u minusu.
To su djelomično točni podaci. Dakle, u trenutku kad smo usvajali proračun za ovu godinu, ja sam jasno objasnio ministru Liniću i Premijeru Milanoviću, što znači 90.000 zaposlenih u sustavu obrazovanja i znanosti u Hrvatskoj i koje su naše obveze. prema tome, otpuštanja neće biti, ali ćemo gledati na koji način gledati da se u školama radi najkvalitetnije, jer cilj niti škole, niti fakulteta profesor, nastavnik, ili učitelj, nego učenik i student. Oni su moja briga.
Kako će u izgradnji škola po planu javno-privatnog partnerstva sudjelovati siromašne općine koje nemaju novca ni za osnovno?
Projekt javno-privatnog partnerstva u školstvu je izuzetno značajan projekt, koji ne samo da će riješiti probleme neadekvatnih uvjeta za rad djece, nego će osigurati i investicije. Šest milijardi kuna za 338 objekata od čega je već 70 spremno za natječaj, koji će krenuti u listopadu, značit će novo zapošljavanje, rast BDP-a, onda i više novca za škole. Što se tiče općina koje nemaju dovoljno sredstava, pa poruka je jasna, one više ne mogu imati onu odgovornost koju imaju sada. One se mogu baviti nekim lokalnim temama, a dio koji se tiče vrtića i škola će prebaciti na viši nivo.
Prosvjetni radnici idu na referendum - ne odriču se svojih prava, što ako nakon što im smanjite ionako mala prava i primanja krenu u štrajk?
Moram biti vrlo jasan, ja sam već nekoliko puta rekao kako neću biti ministar u Vladi u kojoj će se rezati plaće učitelja i nastavnika. Sve što se događalo proteklih mjeseci je posljedica nerazumijevanja sindikalnih čelnika. Dakle prijedlog koji je išao iz Vlade za izmjenu temeljnog kolektivnog ugovora, garantirao je jedino učiteljima i nastavnicima rast plaća. Svima ostalima bi plaće ostale iste, a učiteljima i nastavnicima, da su sindikati prihvatili naš prijedlog, plaće bi rasle 2,3 posto, 4, 8 i deset posto i zakonski bi riješili uredbu 3579.
Ministre, ali što ako ne bude tako?
Zato ovo sad i govorim i zahvaljujem se na ovoj prilici, da učitelji i nastavnici čuju što Vlada nudi. Sutra će svi moji suradnici biti na terenu, otići ćemo u 30 škola da popratimo početak rada u novoj školskoj godini i otvoreno s učiteljima i nastavnicima reći što znače izmjene temeljnog kolektivnog ugovora i zašto su učitelji i nastavnici, po prijedlogu kojeg Vlada nudi, zapravo dobitnici tih promjena u kojima s e svatko od nas dijelom mora odreći nekakvih prava, ali ne mora se smanjiti plaća. Plaća može i rasti.