"Odbačena je tema nametnuta u javnosti o povećanju cijene nabave jer su pojašnjeni sklopljeni ugovori, kao i pojedinosti ugovora koje se odnose na vrstu naoružanja te procesi koje ćemo prolaziti u iduće četiri godine po pitanju uvođenja Rafalea u sustav", izjavio je Banožić novinarima, naglasivši da je iz proračuna sve jasno.
Pojasnio je kako se uz iznos iznesen u javnosti, u visini 999 milijuna eura i dodatnih 63 tisuće eura, to odnosi na cijenu koja je potpisana u okviru tehničkog sporazuma i tri tehnička ugovora koja se odnose na tri francuske tvrtke, bez kojih je nemoguće u sustav HV-a uvesti Rafale F3R3.
Pročitajte i ovo
PORUKA IZ CRNE GORE
Sukob između dva brda ne prestaje, Milanoviću stigao odgovor: "Očito ne zna, ne prati, ne čita i sada zamajava hrvatsku javnost"
Cijena u kunama, naveo je, iznosi nešto više od 7,5 milijardi kuna, na Vladi je komunicirano 8,6 milijardi, najvećim dijelom je riječ o stavci PDV-a i to je stavka koja će biti zabilježena na Glavi MORH-a, a razdužit se na Glavi Ministarstva financija.
"Dakle, taj novac nigdje ne odlazi iz Hrvatske, ali zbog zakonskih propisa mora biti plaćen i PDV se plaća na onu robu i usluge koji su novi, a avioni su rabljeni i na njih se ne plaća PDV. Imamo i indeksaciju cijena, što je normalna klauzula u svakom ugovoru koji se radi na više godina, a u kojem uvijek morate imati određeno predviđanje što se može dogoditi s indeksacijom cijena", kazao je ministar.
Pročitajte i ovo
Odgovarao na pitanja novinara
Milanović komentirao poskupljenje Rafalea i dolazak helikoptera za koje nemamo hangare: "Oni ne mogu stajati u bakinoj smočnici"
Dodao je kako je drugi dio iznosa koji se spominjao, oko 17,5 milijuna kuna, za 2022., u projekciji za 2023. iznos od 71 milijun kuna i 126 milijuna za 2024. godinu.
Tih 215 milijuna kuna tako je, rekao je Banožić, razdvojio kako bi se dobila jasna slika za što su namijenjeni, a to je obuka zrakoplovnih tehničara i pilota.
Riječ je, naveo je, o više od 80 ljudi koji će provesti više od 19 tisuća sati na obuci u francuskim tvrtkama i to je trošak Hrvatske za pilote, smještaj, obnovu postojeće infrastrukture koja se nije obnavljala više od 20 godina, za izgradnju hangara u kojima će ti avioni biti smješteni i objekata u kojima će biti smješteni simulatori, naveo je.
Dodao je kako je riječ o trošku Hrvatske koji će biti u funkciji realizacije ovog projekta, "jer ne možemo očekivati od Francuza da plaćaju za naše pilote".
Rafalei će se sigurno koristiti idućih 40 godina
Ministar je naglasio kako je riječ o najmodernijem tipu višenamjenskih borbenih aviona koji se trenutno koriste u francuskoj vojsci i koristit će se sigurno idućih 40 godina.
"Dakle, to nije postupak koji je završio kada smo potpisali ugovor i kada su avioni došli u Hrvatsku. Riječ je o strateškom sporazumu između Hrvatske i Francuske i o sustavu ratnog zrakoplovstva koji će se graditi uz francusko ratno zrakoplovstvo koje je u ovom trenutku najmodernije, najviše ulaže i razvija se na području Europe", poručio je.
Banožić je izrazio zadovoljstvo što će Hrvatska dobiti priliku biti s najnaprednijima te razvijati sposobnost svojih pilota i zrakoplovnih tehničara.
Postupak nabave, istaknuo je, počeo je 12. rujna 2020. i vođen je na tako besprijekoran način da su nam sve zemlje koje su sudjelovale u postupku na kraju čestitale da nijedan detalj iz ponude tih zemalja nije izašao van.
Nabava prikazana kao povećanje cijene
Time se branio od optužbi za netransparentnost postupka nabave te ustvrdio kako su mediji u početku iznosili netočnu cijenu kupnje, a da je sve bilo jasno kada je objavljen proračun. Nekome je bilo važno da se to prikaže kao povećanje cijene, poručio je.
Kada je riječ o američkim borbenim vozilima Bradley, Banožić je istaknuo kako je riječ o odličnom vozilu i dobrom rješenju, ali, kazao je, želi znati jasnu projekciju što će se događati po pitanju proračuna jer je potrebno tehničko poboljšanje vozila.
Iako je s američke strane postavljen rok da se odluka donese do kraja siječnja, rekao je kako će se donijeti kada se svi akteri slože što je najbolje za Hrvatsku, odnosno da jasno znamo koliko će nas nešto koštati.
Pročitajte i ovo
12 rafalea
VIDEO Pogledajte kakvi su avioni koje smo kupili: Najstariji ima deset godina
Odbacio je teze da je u stalnom sukobu s predsjednikom države Zoranom Milanovićem nego, istaknuo je, ima jasne stavove po pitanju poštovanja Zakona o obrani i Zakona o fiskalnoj odgovornosti "i tu su za mene stvari jasne". O recentnim predsjednikovim istupima kazao je kako svatko najbolje govori sam o sebi svojim riječima i djelima.
Osvrnuo se i na slučaj dnevnica za pripadnike Počasno-zaštitne bojne (PZB), rekavši da kada ministar napiše odluku kao jedini odgovoran za trošenje proračuna, mora dati suglasnost da se nešto troši.
"Žao mi je što vojnici dolaze u položaj da je generirana zapovijed koja nema odluku ministra", kazao je Banožić, rekavši da time ne kažnjava vojnike, nego omogućuje da imaju zapovjedni lanac i neka to riješe tim putem, ali i da je legitimno da podnesu tužbe.