Agencija za zaštitu osobnih podataka objavila je preporuke za lokalne izbore, koje političke stranke, kandidati i drugi sudionici trebaju poštovati tijekom kandidacijskog postupka i promidžbe kako bi obrada osobnih podataka birača bila u skladu sa zakonodavnim okvirom o zaštiti podataka.
Potvrdila njezina kuma
EKSKLUZIVNO Pronađena djevojčica za kojom se tragalo i u Hrvatskoj
VELIKI TJEDAN
Velika srijeda: Znate li što se danas obilježava i zašto je ovaj dan važan vjernicima?
slavio u Španjolskoj
Mladoženja umro na svojoj momačkoj: "Olivere moj, ne mogu vjerovati da je ovo stvarno"
Za pravovaljanost stranačkih kandidatura te kandidatura prijedloga grupe birača za izbor općinskog načelnika, gradonačelnika i župana te njihovih zamjenika potrebno je prikupiti propisani broj potpisa birača. Potpisi birača prikupljaju se na obrascu čiji sadržaj i oblik propisuje Državno izborno povjerenstvo (DIP), a unose se podaci birača: ime, prezime, prebivalište, broj važeće osobne iskaznice i mjesto izdavanja te potpis birača. Na tom obrascu nalaze se i osobni podaci predloženih kandidata.
Kada je riječ o objavi izvješća o donacijama, u skladu sa Zakonom o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma političke stranke te osobe ovlaštene za zastupanje neovisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati dužni su izvješća o donacijama dostavljati DIP-u, a on ih je dužan objaviti na svojim mrežnim stranicama.
To izvješće sadrži osobno ime odnosno naziv i adresu te osobni identifikacijski broj donatora, datum uplate donacije, uplaćeni iznos donacije te vrstu svake pojedine donacije. Podaci o adresi donatora fizičke osobe ne objavljuju se.
Glasanje
Foto:
Nikola Vilić/Cropix
U vrijeme izborne kampanje kandidati kontaktiraju s građanima i oglašavaju se putem raznih kanala kako bi promovirali sebe i svoj program. Za potrebe oglašavanja i slanja personaliziranih poruka biračima u pravilu se mogu oslanjati na privolu ispitanika ili na legitimni interes.
Međutim, ako se politička stranka/kandidat obraća biraču koji nije dao privolu za obradu osobnih podataka ili birač nije član, simpatizer ili donator te stranke/kandidata, odnosno nikada nije dostavio svoje osobne podatke, takva obrada osobnih podataka ne bi bila u skladu s propisima zaštite osobnih podataka.
Svaka marketinška poruka (SMS, e-poruka) trebala bi sadržavati i obavijest da se primatelj u svakom trenutku može usprotiviti daljnjem dobivanju takvih poruka. Primjerice, u poslanoj poruci treba dostaviti i poveznicu za odjavu takvih poruka. Ako se birač usprotivi dobivanju poruka, politička stranka/kandidat više ih ne smije slati.
Preporuka je AZOP-a svim strankama i kandidatima da se što više obraćaju građanima/biračima na načine koji ne uključuju nužno i obradu njihovih osobnih podataka (putem sredstava javnog priopćavanja, tribina, dijeljenjem nepersonaliziranih letaka, brošura i slično u kojima obrazlažu svoj program).
Kandidati i političke stranke na transparentan, jasan i sažet način moraju informirati građane o obradi njihovih osobnih podataka. Primjerice, ako kandidat ima vlastitu internetsku stranicu, putem politike privatnosti mora pružiti sve relevantne informacije o obradi osobnih podataka građana odnosno birača.
Nakon isteka propisanih rokova pohrane svi koji obrađuju osobne podatke u svrhu izbora dužni su ih na adekvatan način uništiti.
AZOP apelira na političke stranke i kandidate da osobne podatke građana odnosno članova stranaka, simpatizera, obrađuju u skladu sa zakonodavnim okvirom jer Agencija ima ovlasti izreći korektivne mjere od kojih je najstroža upravna novčana kazna.
Članovi biračkog odbora
Foto:
Zvonko Pavić/Cropix
Prava građana/birača
Tijekom izborne kampanje građani se najčešće žale zbog zaprimanja poruka u kojima ih se poziva na glasanje za određenog kandidata.
Građani u svakom trenutku imaju pravo prigovoriti primanju takvih poruka, bez obzira na to jesu li dali privolu ili politička stranka/kandidat ima legitiman interes. To bi se pravo biraču trebalo izričito dati na znanje i predstaviti mu se jasno i odvojeno od svih drugih informacija. Ako politička stranka/kandidat i nakon ulaganja prigovora nastavi sa slanjem poruka, građani se mogu obratiti Agenciji za zaštitu osobnih podataka (AZOP).
Nadalje, ako građani zaprime poruku od političke stranke/kandidata, a nisu njezin član ili simpatizer niti su svoj e-mail odnosno broj mobitela podijelili s istom, imaju pravo od voditelja obrade (primjerice političke stranke od koje su zaprimili poruku) zatražiti pristup svojim osobnim podacima. Voditelj obrade na zahtjev mora odgovoriti bez odgađanja, a najkasnije u roku od mjesec dana.
Ako ispitanici smatraju da se njihovi osobni podaci obrađuju protivno navedenim uvjetima, mogu podnijeti zahtjev za utvrđivanje povrede prava na zaštitu osobnih podataka AZOP-u.