Potpuno je jasno kako je zbog pandemije značajno usporena potrošnja, a naravno i proizvodnja. To će neupitno izazvati negativne posljedice na ekonomiju svih država svijeta. Međunarodni monetarni fond 23. ožujka upozorio je na to da bi zbog koronavirusa recesija u svijetu mogla biti gora od one nakon financijske krize 2008. godine.
Pročitajte i ovo
Ne predajte se
Glavu gore! 5 načina kako sačuvati biznis u novonastaloj situaciji
Olakšajte im
Brinite se za najugroženije: Pet aktivnosti kojima možete pomoći starijim građanima
Mnogi se brinu kako će na ekonomiju utjecati i činjenica da je veliki broj djelatnika nastavio sa svojim radom, ali pod potpuno drugačijim uvjetima. Hoće li udaljenost od poslovnih kolega i promjena radnog okruženja utjecati na poslovanje?
Primjeri iz razvijenijih zemalja govore nam kako je rad od kuće zapravo poželjan koncept koji priželjkuje sve više zaposlenika. Širi pojam od rada od kuće jest tzv. remote work, odnosno fleksibilno radno vrijeme izvan tradicionalnog ureda. Amerikanci porast tog trenda bilježe već duže od jednog desetljeća. U posljednjih pet godina netradicionalni način rada porastao je za 44 posto, a u posljednjih deset godina za 91 posto, izvijestio je Global Workplace Analytics.
Poslovni videosastanci odrađuju se i iz spavaće sobe
Pretpostavlja se da je u zemljama u kojima od kuće radi mali broj zaposlenika još uvijek potpuno neobično vidjeti kako se poslovni sastanci odrađuju putem videopoziva u kojima se neki od sudionika nalaze na neobičnim lokacijama.
Ipak, u prošloj godini Amerika bilježi više od polovice ispitanika koji su primali poslovne videopozive dok su se nalazili u svom domu, odnosno kućnom uredu. Četvrtina ih je u poslovnom videopozivu sudjelovala iz udobnosti spavaće sobe, a čak je 14 posto onih koji videosastanke odrađuju u hodu, na primjer na aerodromu, čekajući let.
Startupovi najviše koriste rad od kuće
Rad od kuće i dalje je najpopularniji koncept rada u startupovima. Startupovi se najčešće opisuju kao razvojne tvrtke ili organizacije stvorene s idejom da istražuju poslovne modele. Često imaju globalni potencijal, koji se u slučajevima WhatsAppa, Oculus Rifta i Instagrama danas mjeri u vrijednosti od nekoliko milijardi dolara.
Proučavajući starupove, proizlazi da se svi slažu u jednom. Udaljavanje od tradicionalnog osmosatnog sjedenja u uredu itekako štedi novac. I to je tek prva prednost rada od kuće za takve tvrtke. Najveća ušteda vidljiva je u tome što poslodavci ne moraju iznajmljivati ili kupovati sve veće i veće prostore kako im se širi poslovanje. Određena svota novca uštedi se i na režijama te ostalim potrebama zaposlenika na radnom mjestu.
Također, kompanije već uhodane u koncept rada od kuće znaju da pritom i štede svoje djelatnike jer im ne oduzimaju dragocjeno vrijeme koje bi trošili putujući do radnog mjesta. Na taj način smanjuju mogućnost da su im djelatnici umorni ili iznervirani od jutarnjih gužvi koje svakodnevno nastaju.
Prema svim novijim istraživanjima, mladi koji su već nekoliko godina na tržištu rada, a i oni koji tek na njega ulaze, više cijene slobodno vrijeme negoli novac. To bi značilo da im je važnije da imaju fleksibilno radno vrijeme i veću mogućnost slobode u organizaciji svakog dana negoli što im je bitna visina plaće. Ta je informacija također poslužila zemljama koje su prije nekoliko godina aktivno počele primjenjivati koncept rada od kuće koji omogućuje slobodniju raspodjelu vremena.
Proglašena i najbolja zemlja za netradicionalni način rada
Također, koncept rada od kuće pokazao se kao iznimno djelotvoran za one koji rade u kreativnim industrijama. Promjena okruženja i odlazak u zemlje koje već na prvi pogled inspiriraju kreativcima su pomogle da bolje odrađuju svoj posao. Prošle je godine Nizozemska proglašena najboljom zemljom za netradicionalni način rada zbog činjenice da imaju mnogo coworking prostora te brzu i pouzdanu internetsku vezu. Vijetnam je također jedna od zemalja koja pozdravlja rad od kuće. Grad je financijski povoljan za život, a internetska veza na zavidnoj razini.
Udaljavanje od poslovnih kolega
Rad od kuće u vrijeme pandemije koronavirusa, naravno, nije isti kao u uobičajenim okolnostima, ali važno je znati da će i ovo teško razdoblje završiti i da je iz ove situacije moguće itekako puno naučiti i o poslovnim modelima. Svakako, vremena imamo više nego ikad pa će i udaljenost od poslovnih kolega možda rezultirati pojačanom kreativnošću koja je dokazano nužna u baš svakoj djelatnosti. Kreativna rješenja do kojih dolazimo kada smo odmorni i neopterećeni ponekad doista spašavaju svijet.
Kako osigurati stabilnost poslovanja tijekom i nakon krize, čitajte svakodnevno u našem specijalu. OstaniPovezan, OstaniNova.