No među tvrtkama koje se okupljaju u Vladi nema INE, djelomično hrvatske naftne kompanije. Naftna kompanija koja unatoč prošlogodišnjem poskupljenju goriva bilježi gubitak jedan je od većih dužnika u Hrvatskoj. Duguje drugim tvrtkama i državnoj blagajni. Porezni obveznici imaju pravo znati kamo ide njihov novac i zašto je INA gubitaš i dužnik.
Pročitajte i ovo
"Nema osnove"
Vlada o SDP-ovom prijedlogu za opoziv Plenkovića: "Još jedan klevetnički uradak poražene oporbe..."
Odobrit će mu je
Beroš se ne vraća u bolnicu i želi primati plaću od oko 4.000 eura: Zatražio aktivaciju mjere 6+6
S 10 kuna po litri goriva prošle smo godine punili blagajnu INE. No ipak su poslovali s gubitkom većim od milijarde. Sve naftne kompanije u svijetu su u nezavidnom položaju zbog teških gospodarskih uvjeta i recesije. INA, kao i ostali gospodarski subjekti u Hrvatskoj posluje u iznimno teškim uvjetima. Osim krize za bilancu krive prošlogodišnju enormno visoku cijenu barela nafte na svjetskom tržištu.
'Taj razlog ne može biti prihvatljiv, on može biti razlog za smanjenu dobit nekog razdoblja nikako gubitak. Netko je dao nalog da se kupi velika količina nafte po najvišoj cijeni pa je INA bila zarobljenik tih velikih količina', kaže Davor Štern bivši predsjednik Uprave INE.
Uz gubitak ININ su grijeh i brojna dugovanja. Državnim tvrtkama od 800 milijuna, a proračunu čak 400 milijuna kuna. Ne uplačuju novac od trošarina i time generiraju nelikvidnost države.
Dakle stvar je u poslovnoj procjeni tržišta. Za loš poslovni potez treba podnijeti račune vlasniku, a to su i porezni obveznici.'Mora postojati odgovornost. Ne kažem da je predsjednik uprave kupovao naftu, ali postoje ljudi koji se time bave. Njihova kriva procjena je razlog gubicima', tvrdi Štern. 'Pokupiti novac od onih koji kupuju derivate i ne uplatiti trošarine i naknade na ceste je nedopustivo i to je upadanje u platni sustav', objašnjava Štern.
Iz INE tek šturo obećanje. 'Ulažemo najveće napore kako bi što bezbolnije prošli kroz ovo teško razdoblje, na vrijeme podmirili svoja dugovanja i naplatili potraživanja u svrhu normalizacije poslovanja. Poduzeli smo brojne mjere štednje u raznim područjima', tvrde iz INE.
Iako INA nije potpuno hrvatska, Vlada je vlasnik gotovo 45 posto kompanije. Mađari su sada postavili su svoju upravu. Prvi je čovjek predstavnik MOL-a. No u Upravi je ostao i bivši predsjednik Tomislav Dragičević kojeg mnogi prozivaju za loše stanje u INI. Njihov rad kroz nadzorni odbor prati ministar gospodarstva Damir Polančec.
>> HEP se razbacuje novcima građana
>> 'To je skupa igračka, veliki luksuz'
>> 'HAC je instrument za slanje našeg novca u čudne džepove'
Kao tajnu Dragičevićeva uspjeha često se spominje politička podobnost. Postao je predsjednik uprave za vrijeme koalicijske vlasti Ivice Račana. U javnosti se spekuliralo da je postavljen na to mjesto na zahtjev predsjednika Mesića. Njihova veza ide navodno preko HNS-a i Savke Dabčević Kučar čiji je Dragičević zet.
Državna naftna kompanija često je u problemima. Spekulira se o financijskim malverzacijama, gubitkom tršita, a ugled ruši i tužba građana Siska za narušavanje zdravlja.