Što je Tesla Model 3?
Za one koji su posljednjih tjedan dana proveli na godišnjem odmoru u kolibici bez struje, Tesla najpoznatiji proizvođač električnih vozila, 28. srpnja je počeo s isporukom dvije verzije Modela 3, koji bi trebao biti izravni konkurent BMW-u serije 3 GT i Audiju A5 Sportback.
Time rečeno s 4.694 mm dužine, 1.849 mm širine i 2.875 mm međuosovinskog razmaka smjestio se u središte D segmenta, što najbolje pokazuje usporedba s primjerice Audijem A5 Sportback koji je za 39 mm duži, 6 mm uži te ima 51 mm manji međuosovinski razmak.
Pročitajte i ovo
Ali što će učiniti Kongres?
Trump objavio prve detalje o onome što će raditi Musk: Slijede drastični rezovi
NE BAŠ ELTONOV ROCKET MAN
Elon Musk ili kako je imigrant iz Južnoafričke Republike pokorio Washington
Što se tiče mase, od Modela 3 bi se očekivalo da je zbog baterija teži od konkurencije, no sa svojih 1.610 kg u osnovnoj verziji od konkurentskog BMW-a serije 3 GT (330d ili 340i) lakši je za više od 100 kg (BMW – 1.735 kg) do je verzija s povećanim dometom gotovo jednako teška kao BMW.
Zašto smo ga usporedili s najsnažnijim izvedbama njemačke konkurencije?
Odgovor je jednostavan – performanse. Teslin najmanji model dolazi u dvije izvedbe – standardnoj i s povećanim dometom. Ulazna izvedba uz pomoć baterije kapaciteta 55 kWh* do 100 km/h dolazi za 5,8, dok verzija s baterijom od 75 kWh* sprinta za 5,3 s. Konačne brzine su 208 km/h, odnosno 224 km/h, ovisno o modelu.
Je li uistinu moguće kupiti Model 3 za 35.000 dolara?
Kupnja Modela 3 sa specifikacijom koja stoji 35.000 dolara trenutno je moguće kupiti isključivo na papiru, no iz Tesle poručuju da će ona biti dostupna krajem godine. Uz opravdanje o bržoj i jednostavnijoj proizvodnji, Teslin trenutno ulazni model je onaj s povećanim dometom za koji je potrebno izdvojiti minimalno 44.000 dolara. Za to se dobije verzija u crnoj boji s dometom od 500 km i sa standardnom opremom, koja uključuje ogromni 15-inčni centralni ekran u boji na kojem se nalazi sve od brzinomjera pa do navigacije, dvozonsku klimatizaciju, mogućnost wi-fi povezivanja Internetom, glasovno upravljanje određenim funkcijama i keyless bluetooth sustav otključavanja automobila.
Ako kupac nije fan crne boje, za dodatnih 1.000 dolara moći će izabrati između dvije srebrne, bijele, plave i crvene, ukoliko mu se 18'' kotači ne sviđaju, novih 1.500 dolara kupit će 19'', a ako želi još veći osjećaj luksuza u unutrašnjosti za 5.000 dolara nudi se Premium paket koji sadrži električno namještanje prednjih sjedala u 12 smjerova, grijanje svih sjedala, bolje materijale u unutrašnjosti, dva USB utora straga, premium audio sustav, LED svjetla za maglu, dva bežična punjača za mobitel sprijeda i zatamnjeni panoramski krov sa zaštitom od ultraljubičastih i infracrvenih zraka.
Svaki Model 3 opremljen je i softwareom za samostalnu vožnju, no želi li se iskusiti Teslina napredna Autopilot tehnologija račun će se ponovno povećati. 5.000 dolara kupuje veći stupanj autonomne vožnje koji vozilo samostalno održava unutar voznog traka, mijenja trake, izlazi s autoceste i parkira. Naravno, za one koji svoju sudbinu za vrijeme vožnje u potpunosti žele prepustiti Teslinom računalu, u budućnosti će se za novih 3.000 dolara Model 3 pretvoriti u stopostotni samovozeći automobil.
Proizvodi li Tesla sigurne automobile?
U nekoliko su navrata iz Tesle poručili da rade najsigurnije automobile na svijetu, a jednak stav su pokazali i na službenom puštanju Modela 3 u prodaju. Uspoređujući snimke bočnog crash testa Volva S60 iz 2016. i Teslinog novog modela, provedene od strane američke agencije (njihova verzija Euro NCAP-a) na kojima se očito vidi bolji prolazak američkog proizvođača.
Zanemarimo li činjenicu da je navedeni Volvo S60 proizvodni model iz 2010. godine te će uskoro izaći iz prodaje, Tesla uistinu radi jedne od najsigurnijih automobila na tržištu, što dokazuje i 5 zvjezdica organizacije National Highway Traffic Safety Administration za Modele S i X.
Model 3 koji serijski dolazi s ESP-om, 8 zračnih jastuka i sustavom automatskog kočenja u nuždi, bez obzira na odlično podnesen bočni udar, mora se tek dokazati i nastaviti Teslin pozitivan trend.
A što ako uz putnike moram prevesti i prtljagu?
Tesla ima rješenje i za to, štoviše nudi čak dva prtljažnika. Dakako, oba su manjih dimenzija, jedan smješten sprijeda, a drugi straga, te zajedno broje ne baš velikih 425 litara. Unutra komotno stanu dva seta golf palica, a možda bi se dala ugurati i četiri. Znamo da BMW serije 3 GT nudi 520 litara prostora i da tamo sigurno stane i set za petog putnika.
Dolazi li Model 3 s garancijom?
Tesla uz Model 3 uključuje 4 godine ili 80.000 km garancije na sam automobil, dok je za bateriju standardne izvedbe ograničenje postavljeno na 8 godina ili 160.000 km, odnosno 8 godina ili 190.000 km za bateriju izvedbe s produženim dometom.
Koliko je realna isporuka oko 500.000 naručenih vozila u sljedećih godinu dana?
Prema riječima Elona Muska od 2016. godine tvornica u Fremontu (Kalifornija) na tjednoj bazi može proizvesti 2.000 automobila, što je oko 100.000 godišnje. Tim tempom bi za isporuku pola milijuna automobila, koliko ih je otprilike naručeno, trebalo pet godina. Biste li vi čekali toliko dugo? Mi ne bismo, a jednako razmišlja i sam Elon koji proizvodnju namjerava ubrzati i kupcima ključeve u ruke dati najkasnije do kraja 2018. Za ostvarenje toga plan je sljedeći – u kolovozu bi s proizvodne trake trebalo sići 100 Modela 3, zatim 1.500 u rujnu, a nakon toga na mjesečnoj bazi oko 20.000 primjeraka, u prijevodu 240.000 godišnje. Zastrašujuće optimistično s obzirom na povijest Muskovih obećanja.
Može li se jednim punjenjem doći od Zagreba do Splita?
S obzirom na to da su u ponudi dvije verzije Modela 3, početna čiji je domet 354 km i ona s produženim dometom, koja jednim punjenjem može prevaliti 500 km, za put od Zagreba do Splita bez stanke, potrebno bi bilo izabrati skuplju, minimalno 44.000 dolara vrijednu verziju. S jednim stajanjem od sat vremena i početni Model 3 bi se preko obične utičnice trebao napuniti za prelazak novih 50 km, čime bi se ponovno moglo bez puno muke doći do Splita. Sve to naravno je moguće uz puno kompromisa. O tome u nekoj drugoj priči.
Hoćemo li koji ugledati na našim prometnicama?
Zasigurno ćemo kad tad ugledati koji primjerak najmanjeg Teslinog modela na našim cestama, no neslužbene informacije daju naslutiti da bi to moglo biti i prije i u većem broju od očekivanog. Navodno je čak 20 Hrvata uplatilo polog od 1.000 dolara i stoje u redu za isporuku svojeg primjerka. Tko su budući kupci i kada bismo mogli očekivati njihove prve prolaske cestama Lijepe naše, zasada nije poznato.
*Procjena na temelju testnih prototipova