U posljednjih godinu dana u Hrvatskoj je ozlijeđeno više od 1000 djece putnika u automobilima, a velika većina njih nije bila u dječjoj sjedalici ili nije bila vezana sigurnosnim pojasom. Zastrašujući podaci trebali bi vas ponukati na razmišljanje.
Pročitajte i ovo
Opačić i Mrsić pisali premijerki
'Djeca nisu mali odrasli ljudi'
ADAC testiranje
VIDEO: Dijete najsigurnije u dječjoj sjedalici
Naš zakon je jasan – mlađi od 5 godina moraju biti vezani u autosjedalici na stražnjem sjedištu dok je djeci mlađoj od 12 godina zabranjena vožnja na suvozačkom sjedištu. Prilikom sudara na putnike u automobilu djeluju snažne sile. Pri brzini od svega 25 km/h, kod sudara djeluju sile koje su oko 20 puta veće od same težine putnika. To znači kako dijete koje je teško samo 5 kilograma, u sudaru postaje teško nevjerojatnih stotinu kilograma pa tom masom udara u prepreku.
Njemački auto klub, ADAC, već više godina provodi sustavna istraživanja sigurnosti djece u automobilu. Nedavno je izvršen test najnovijih sjedalica koje se nude na tržištu. Naime, ranija su ispitivanja pokazala kako razne sjedalice ne zadovoljavaju razinom sigurnosti.
'Postoje velike razlike između dječjih sjedalica koje smo testirali. Rezultati variraju od ocjene vrlo dobar do nedovoljan.
Sve testirane sjedalice ispunjavaju današnju normu ECE R44. No kako ta norma ne uključuje i zaštitu prilikom bočnog sudara, na testu smo primijetili velike razlike kod bočnog sudara', kaže Andreas Ratzek, voditelj testiranja.
Bočni sudar za mnoge dječje sjedalice predstavlja pravi ispit izdržljivosti. Jer, brojni su proizvođači sjedalica sigurnost bazirali na uzdužnom gibanju djeteta, ali ne i na bočnom. Sile su kod oba sudara podjednake, a posljedice mogu biti fatalne. Stručnjaci ADAC-a ističu prednosti određenih vrsta sjedalica. Ove godine su se, baš kao i prošle, naročito dobrima pokazale sjedalice koje se montiraju u smjeru suprotnom od smjera vožnje. Kod tih sjedalica se glava i prsa u potpunosti podupiru kod sudara, i zbog toga je opterećenje na glavu i vrat jako malo.
No, takve sjedalice imaju i svoje nedostatke. Prilično su nezgrapne, teže ih je montirati nego klasične sjedalice, također iziskuju mnogo prostora u vozilu pa, u konačnici, uporaba suvozačkog sjedala postaje upitna. Stoga treba isprobati sjedalicu prema tipu automobila.
Na posljednjem testiranju našle su se slijedeće sjedalice – Peg Perego, dva modela Remera, Michelin, Bebe Confort, Ajtel, IWH, Kiddy i Graco. Remerov model 'Baby Safe Plus', zaradio je najbolju ocjenu dok se ostatak pokazao zadovoljavajućim izuzev tri modela – Eitela, IWH-a i Michelina.
Sjedalicu nije dovoljno tek ubaciti u automobil. Njeno pravilno montiranje je - najvažnije. U uputama, kao i u onima na samoj sjedalici, piše kako treba montirati sjedalicu u određenom automobilu. Samo kada se montiranje sjedalice izvrši na pravilan način tada ona može pružiti optimalnu zaštitu. Važno je da su svi pojasevi čvrsto zategnuti jer će tako dijete ostati u sjedalici i biti ćete najbolje zaštićeno.
A ako razmišljate o rabljenim sjedalicama, dobro razmislite. Rabljene dječje sjedalice bi trebalo kupovati samo iz povjerljivih izvora, od prijatelja i poznanika kako bi bili sigurni da nisu pretrpjele sudar i da su dobro očuvane. Treba voditi računa koje norme zadovoljavaju takve sjedalice. Od ove godine trebale bi se koristiti samo sjedalice koje ispunjavaju posljednji ECE R standard. To ne zadovoljavaju modeli sjedalica stari 10 godina ili više.
Više o automobilima gledajte u emisiji Automotiv koja se na Novoj TV emitira nedjeljom u jutarnjem terminu.