Pebble Beach Auctions, događaj koji će se održati 20. i 21. kolovoza ove godine, već sada svi s nestrpljenjem očekuju zato što će se ove godine na aukciji naći jedan od najelegantnijih automobila ikada proizvedenih na sjevernoameričkom kontinentu.
Pročitajte i ovo
Saabov muzej stavio cjelokupnu postavu na bubanj
Štiti od bočnih udara
GM predstavio srednji zračni jastuk
Automobil o kojem govorimo je Duesenberg Model J s produženim međuosovinskim razmakom koji je izvorno dizajnirala tvrtka Murphy Coach Builders pod budnim okom svog naručitelja, prebogatog plejboja iz San Francisca, Georgea Whittella Jr.-a.
Automobil je nakon restauracije povratio svoj nekadašnji sjaj, a crno-crvena kombinacija uz mnoštvo kromiranih detalja izgleda stvarno fantastično. Automobil ima samo 19.000 prijeđenih kilometara, a iz tvornice je izašao 1931. godine po cijeni od 17.000 američkih dolara, što je u vrijeme Velike Depresije vjerojatno bila suluda svota novaca za jedan automobil.
Whittell Coupe djelo je tada mladog Franklina Q. Hersheya, koji je kasnije postao jedan od glavnih dizajnera u General Motorsu. Ovaj sportski coupe s dva sjedala izrađen je na šasiji s produženim međuosovinskim razmakom koji je dodao dramatičnih 28 centimetara ukupnoj dužini vozila u odnosu na standardni okvir Modela J.
Jedna od najistaknutijih karakteristika Duesenberg Coupea je njegov niski krov od brušenog aluminija koji je imao mehanizam za otvaranje krova i specifične 'lukove' kojima je imitirao izgled krova od tkanine.
Automobil je obogaćen brojnim jedinstvenim elementima poput rezervoara benzina koji je obložen kromom, specifično dizajniranih prednjih i stražnjih svjetala inspiriranih Whittellovom ljubavlju prema brodovima te vrlo upečatljivog stražnjeg kraja s kromiranim prugama koje se spuštaju poput vodopada prema tlu.
Whittell Coupe u unutrašnjosti je jednako glamurozan i luksuzan s crnim kožnim presvlakama i detaljima od aluminija. Crveno podvozje također je izvoran detalj koji se našao na Whittellovom Coupeu kada ga je preuzeo iz tvornice 1931. godine. Ženama će na pamet odmah pasti Louboutin (famozne cipele s crvenim potplatom koje su postale novi statusni simbol Hrvatica).
Redni 8-cilindrični motor obujma 6.8 litara koji je pokretao Duesenbergov Model J temeljen je na vrlo uspješnim trkaćim motorima. Iako iza dizajna stoji Duesenberg, motore je zapravo proizvodila tvrtka po imenu Lycoming.
Bez super punjača, ovaj agregat proizvodio je impresivnih 265 KS (u to vrijeme) i postizao je maksimalnu brzinu od 192 km/h, 151 km/h u drugoj brzini (imao je 3 brzine)! Drugi automobili imali su veće motore, ali niti jedan nikada nije nadmašio snagu ovoga. Bio je to najbrži i najskuplji američki automobil na tržištu. Upravo zbog tih stvari, ali i glamuroznog dizajna i stila nastao je američki izraz 'It's a Duesy' što bi kod nas značilo nešto poput 'što Nijemac napravi....'.
Verzija motora sa super punjačem i 320 KS (model SJ) navodno je postizao 167 km/h u drugoj brzini i maksimalnu brzinu od oko 217 do 225 km/h u trećoj brzini. Za ubrzanje od 0-100 km/h trebalo mu je oko 8 sekundi, a od 0-160 km/h navodno je ubrzavao za 17 sekundi, unatoč nesinkroniziranim mjenjačima, u vrijeme kada su najbolji automobili tog vremena jedva postizali 150 km/h.
Duesenberg modeli uglavnom su bili vrlo teški s masom od gotovo 2 i pol, a nerijetko i 3 tone, uzimajući u obzir tehnologiju izrade šasija i karoserija u to doba. Super punjač bio je smješten pored motora, a kako bi se oslobodilo mjesta za njega, morali su pogurati ispušne cijevi na vanjske bokove automobila (kod modela Duesenberg Mormon Meteor).
'Cijeli automobil je pravo remek-djelo i jedan je od rijetkih primjera dizajna automobila gdje je svaki element u savršenom skladu', kaže David Brynan, stručnjak iz tvrtke Gooding & Co. 'Interijer automobila čisti je primjer Art Deco stila i to je još jedan razlog zašto je Whittell Coupe jedinstven primjerak'.
Još jedna zanimljivost je da su Clark Gable i Gary Cooper bili ljubitelji i ponosni vlasnici Duesenberg automobila.
Duesenberg J modeli oduvijek su bili među traženijim kolekcionarskim primjercima (ako se još uvijek pitate zašto, pogledajte Duesenberg Mormon Meteor), a tvrtka Gooding & Company za ovaj automobil kaže da je 'najelegantniji američki automobil ikada proizveden'.
Gore spomenuti Duesenberg Mormon Meteor iz 1935. Godine, koji je u principu razvijen za utrke i imao je super punjač, 2004. godine prodan je za više od 4 milijuna dolara. Ovaj model također je osvojio nagradu 'Best of Show' na poznatom okupljanju Concours d’Elegance prije nekoliko godina.
Još jedan čimbenik koji treba uzeti u obzir je da kolekcionari automobila više nisu toliko zainteresirani za kupnju velikih, klasičnih automobila iz doba Velikog Gatsbya iz 1920-ih i 1930-ih. U jednom trenutku ovi automobili doslovce su dominirali aukcijskim svijetom, ali njihovi fanovi postaju sve stariji i pasivniji.
Mlađi kolekcionari preuzeli su vodstvo, a oni su ipak više zainteresirani za europske sportske automobile iz 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća.
Nama je Duesenberg Model J zvan 'Whittell Coupe' definitivno najljepši klasični američki automobil!