Nakon posljednjeg bisera, serije 1 M Coupe, projektila za mlade vozače i one koji se tako osjećaju, ova je godina rezervirana za nešto stariju, ali vozačkim entuzijazmom, jednako zagrijanu publiku. Ovo su posljednji detalji s finog uštimavanja nove M5-ice.
Pročitajte i ovo
Otkriveno što ih povezuje
Horor u Pitomači! Cure jezivi detalji: Ženu udario i vukao autom pa joj pretukao sina
Kaznena prijava
Srbinu pretresli kamion, pogledajte što su mu pronašli: Kako mu je to palo na pamet?
Novi je M5 još uvijek najčuvaniji 'top-secret', pa je jasno zašto je potpuno zakamufliran od znatiželjnih pogleda konkurencije. No, bez obzira na to što nismo mogli vidjeti finalni dizajn super brze poslovno-obiteljske limuzine, uživali smo u svakom trenutku, iako su uvjeti bili prilično frustrirajući. Od minus 20 do minus 5 stupnjeva, visoko u Aplama. Primjerenije za jetije nego li za ljude ili pak luksuzne, skupocjene automobile. No, i ovaj prototip mora proći ovako surove uvjete.
'Snijeg je vozačko okruženje gdje su osjećaji naglašeni'
'Naravno da moramo uzeti u obzir različite uvjete vožnje i vanjske klimatske uvjete. Iz tog razloga moramo testirati po cijelom svijetu. Od južne Afrike preko Francuske, Švedske, na Nürburgringu. Dakle, pokrivamo što je više moguće različitih uvjeta', rekao je test vozač iz BMW-a, Bernd Limmer.
No, zašto baš snijeg, odnosno snijegom potpuno prekrivene ceste, kad se u takvim uvjetima vozači nalaze doista rijetko. 'Snijeg je vozačko okruženje gdje su osjećaji naglašeni, gdje svi sustavi moraju savršeno zajednički funkcionirati. Ako jedan sustav ne paše s drugim, tada nastaje problem. Automobilom tada nije moguće optimalno upravljati', dodao je.
A to je svakako nužno jer ovdje je više od 550 konja i 680 Nm. Točne su brojke još uvijek tajna. Ipak, poznato je kako je ispod lima 4,4 litreni V8, s dvostrukim turbo punjenjem. Da, V10 iz prošle generacije, je prošlost. Duboki zvukovi zamijenjeni su nešto manje dubokima.
Do stotke za četiri i pol sekunde
Što se tiče mjenjača, u M Motorsportu su, nakon dugotrajnih testiranja, zaključili kako je najbolje rješenje automatizirani mjenjač s dvostrukom spojkom, poznat iz modela M3. A kao i kod manjeg modela, driftanje je pravi gušt.
Testiranje se uglavnom vrši na hladnom autu koji preko noći ostaje na vrhu planine. Rano ujutro slijedi hladan start, sve se bilježi i potom slijedi vožnja: uz planinu, niz planinu, sve s hladnim motorom, rekao je BMW-ov testni vozač
'Ovdje se jako dobro može testirati naš M-Dynamic mod. To je regulator koji nam omogućava da pomalo vozimo po boku. Ali, kada pretjeramo, sistem nam pomaže da ponovo preuzmemo kontrolu nad vozilom. I, naravno, želimo uvijek imati optimalan pogon pa nas sistem ne smije suviše ograničavati.
Što upravo sada i sjajno radi. Automobil je slobodan i možemo ubrzavati, iako lagano driftamo oko zavoja', rekao je Limmer.
Kirurški precizna upravljivost, na zadovoljstvo kupaca
Zasluga je to i novog zatvarača diferencijala, takozvane špere, na stražnjoj osovini. I dalje je to Visko spojka, no sada se špera uključuje već i prije samog proklizavanja kotača. Senzor, naime, prepoznaje silu kojom se pritišće papučica gasa. Novi M5 do stotke ubrzava za svega 4,5 sekunde. Dakle, brže od prethodnika, čemu nije kumovao samo motor, već i opsežna kura mršavljenja. Dijelovi karoserije su od ultra lakih ali i ultra čvrstih ugljičnih vlakana, dok se ovjes oslanja na aluminij.
'Sve je novo na ovjesu novog M5. Imamo novi koncept, poglavito zbog uštede težine te kako bi ovjes postao još precizniji. Dakle, da se automobil kreće potpuno precizno', dodao je Limmer. Oduvijek je to bila osobina sportskih BMW-a. Kirurški precizna upravljivost, na zadovoljstvo kupaca.
'S vozilom moramo stalno biti na granici. To ne znači da će kupac stalno voziti na granici, no nas zanima gdje je taj prijelaz. Ne koristi nam ako granicu postavimo vrlo visoko, a prijelaz te granice, nazovimo to ponašanjem na rubu, više nije moguće kontrolirati', objasnio je Limmer. Današnja testiranja i fina podešavanja bitno su napredovala, prvenstveno zahvaljujući kompjuterima.
Alpski vrhovi idealni za testiranje sposobnosti motora
'S uporabom elektronike i sa sustavom regulacije posao se, jasno, značajno promijenio. No, velika prednost je što je rezultate moguće pregledati online u vozilu, odmah izvršiti preinake te se i vratiti na stazu. Dakle, što se tiče aplikacija, ovo je veliki napredak', rekao je Limmer. Uz testiranje dinamike, oštri uvjeti Alpskih vrhova idealno su mjesto i za ispitivanje sposobnosti motora tijekom ledenih uvjeta.
Novi je M5 tako iz garaže poslan na dubinsko noćno smrzavanje.
'Testiranje se uglavnom vrši na hladnom autu koji preko noći ostaje na vrhu planine. Rano ujutro slijedi hladan start, sve se bilježi i potom slijedi vožnja: uz planinu, niz planinu, sve s hladnim motorom. To su sve detalji koje moramo podesiti na motoru. Ne smije tresti, ne smiju blokirati stražnji kotači', rekao je BMW-ov testni vozač Frank Lutz.
'Sada pripremam mjerne parametre prije hladnog starta.
Jučer navečer smo auto ostavili na 1.800 metara nadmorske visine pa ćemo sada, kada počne mjerenje, vidjeti koliko je zapravo hladan motor. A nadamo se da će upaliti', dodao je.
Motor ne smije dostići radnu temperaturu
'Slijedeći je korak pokrenuti mjerenje na računalu i izvršiti hladan start. Podaci nam pokazuju kako je temperatura motora minus 7 stupnjeva pa ćemo vidjeti kako će upaliti. OK, mjerenje je pokrenuto, startamo motor i idemo. Dobro je to napravio. Okretaji se lijepo razvijaju, iako vidim ovdje neke detalje na kojima ćemo još poraditi. Ovo je ionako faza prilagodbe. I opet ga gasimo da se ne ugrije', objasnio je Lutz.
Kakvo uništavanje motora, pa zašto mu sada ne dopusti da se zagrije - pomislili ste. No upravo je to dio ispitivanja – motor ne smije dostići radnu temperaturu. To se nikako ne preporuča vlasnicima ovakvih automobila, ali i to se događa. 'Auto to mora biti u stanju napraviti, jer kupac može upravo to učiniti, izaći iz garaže i odmah ga ugasiti. Zatvoriti vrata garaže i slično. Ovo, dakle, nije nikakvo zlostavljanje. A kao što se može čuti i vidjeti, auto to radi jako dobro', rekao je Lutz.
Novi M5 mora biti potpuno spreman za sve uvjete
Nakon nekoliko paljenja slijedi i vožnja. 'Hladni startevi su bili u redu, iako ćemo još poraditi na nekim parametrima. Na koncu, ovo je sve faza prilagođavanja. Sada idem na vožnju s hladnim motorom. Da vidimo kako to funkcionira', dodao je.
I tako nekoliko dana uzastopce. Novi M5 mora biti potpuno spreman za sve uvjete i idealno konfiguriran za sve zadaće koje se pred njega postave. Bavarci nam kažu kako apsolutno sve ide po planu i kako će M5 biti posve spreman za svjetsku premijeru, 15. rujna na auto salonu u Frankfurtu. Zadovoljstvo i veselje za sve osim, naravno, direktore sportskih odjela u Mercedesu i Audiju. Brojimo dane do 15 rujna.