Mnogo pitanja bez konkretnog odgovora, ali i upozorenja koja su se ignorirala - bilo je posljednjih tjedana i mjeseci oko priče s borbenim avionima.
Pročitajte i ovo
siguran u većinu
Plenković komentirao potez SDP-a, ali i mogućnost povratka Vilija Beroša u Sabor: Milanovića nazvao plagijatorom
komentirao i premijer
Banožić demantirao da je stigla američka ponuda za F-16: ''To je neozbiljno. Na tom portalu postoji tvrtka...''
Čim je propao projekt koji je vodio sa suradnicima, ministar obrane Damir Krstičević promijenio je smjer i priznao kako bi želio da Hrvatska kupi nove, američke zrakoplove.
Nisu se još ni počeli proizvoditi. Amerikanci su nam ih, podsjećamo, već nudili. I za 12 komada tražili oko milijardu i 600 milijuna dolara. U cijenu nije bilo uključeno naoružanje.
Da se kojim slučajem Hrvatska odluči za polovicu, odnosno, takvih šest - porezni obveznici platili bi ih između 750 i 800 milijuna dolara. Bili su visoko na listi ministrovih želja.
Kronologija posla s avionima
"Trebaju nam novi borbeni zrakoplovi!", kazao je ministar Krstičević 31. siječnja 2017. godine.
Politički konsenzus nije bio upitan. Vrlo brzo je odlučeno: kreće se u potragu za nasljednicima MIG-ova, koji su odavno pred mirovinom.
"Novci su uvik problem, međutim, moramo to gledati ne samo kao trošak, možemo to gledati sutra ko investiciju", izjavio je ministar Krstičević 16. ožujka 2017. godine.
Već tada su tvrdili: budući čuvari hrvatskog neba doletjet će 2020.! "....u vrijeme kada ćemo predsjedati Vijećem EU", pohvalio se tada premijer Andrej Plenković.
Lobira se. Slažu ponude. Istodobno, u kolovozu 2017. godine, američki proizvođač zrakoplova koji podržava prodaju, ali samo pod svojim uvjetima - prvi put upozorava: Izraelu nikad nisu odobrili isporuku nadograđenih aviona nekoj NATO državi. I savjetuju: izaberite grčki F16.
Amerikanci upozoravaju na probleme
Amerikanci kojima posao dugoročno nosi zaradu što zbog rezervnih dijelova, što zbog servisa - na moguće probleme signaliziraju i u studenom 2017. godine. Čak dvaput.
Baš dok je Stručno povjerenstvo ocjenjivalo pristigle ponude. A najveću vojnu investiciju kupujemo li nove ili rabljene lovce - proslijedilo u političke ruke.
"Ministre, idete li pred predsjednicu i premijera s izraelskom ponudom?", pitali su 14. prosinca novinari ministra obrane Damira Krstičevića, a on je odgovorio: "Idem s pozitivnim mišljenjem jednoglasnim, saborskog Odbora za obranu".
"Možete kupit ono što si možete priuštit", kazao je 14. prosinca Igor Dragovan. Samo 8 dana prije - Amerikanci pišu Krstičevićevom pomoćniku: Izrael teško da će dobiti dozvolu o prodaji aviona.
No, šutjelo se o mailovima. Iz nekog je razloga zanemaren i non-paper dokument s američkim savjetima na što paziti prije konačne odluke.
U siječnju 2018. godine, ministar obrane na pitanje favorizira li izraelski F-16 odgovara: "Ja ne favoriziram nikoga! Favoriziram da je odluka priuštiva!"
"Ono što je Damir želio je da vojska bude među ljudima. To se postupno ostvaruje. - Još avion i...! Još da riješimo tu, kao sitnicu", složno su izjavili 2. veljače Krstičević i Plenković.
"Sitnica" vrijedna tri milijarde kuna
"Sitnicu", koju su porezni obveznici trebali platiti oko tri milijarde kuna. Ali ne za novo - jer nad Izraelom leti više od 25 godina.
"Ja bi najradije kupila novi mercedes, ali onda si ne mogu priuštiti ni hranu, ni mnoge druge stvari. Moramo biti racionalni u toj odluci", komentirala je 27. ožujka prošle godine predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović.
"Stari, korišteni, novi to su sve vrhunski zrakoplovi!", kazao je 29. ožujka ministar Krstičević.
Od struke se čulo nešto drugo. Ivan Selak, umirovljeni vojni pilot, kazao je: "Oni su taj zrakoplov izraubali!"
Piloti koji su ga birali i isprobali, to ne misle. "Iz pilotske perspektive, avion je čudo", pojasnio je odluku brigadir Željko Ninić.
Ministar se hvalio novim partnerstvom.
"Mogu razumit naše pilote da jedva čekaju da Hrvatska dobije 'vakav avion", kazao je 24. svibnja ministar Krstičević.
Dva mjeseca kasnije, 25. srpnja prošle godine, Krstičević je i dalje oduševljen odabirom: "Unatoč činjenici što nas dijeli tisuće kilometara, dijelimo niz zajedničkih točaka i nacionalnih interesa!"
Izrael je ponudio ono što nije mogao isporučiti
Izraelci dolaze na Oluju u niskom letu iznad Knina. Nitko ne spominje probleme.
Na pitanja novinara ima li problema u potpisivanju ugovora i zašto se kasni, 7. studenoga, Krstičević odgovara: "Tu je struka, to smo prošli puno, neću na ta pitanja".
Sve je vodilo debaklu. SAD ne popušta i dijeli lekcije: Izrael je nudio ono što nisu mogli isporučiti.
"Sjedinjene Države već dvije godine dosljedno napominju da su to naši tehnički zahtjevi", kazao je američki veleposlanik u Hrvatskoj Robert Kohorst 7. prosinca 2018.
Na pitanje tko laže u cijeloj priči, ministar obrane Damir Krstičević odgovara: "Meni nitko ništa nije reka'".
Krstičević na ostavku ne pomišlja. 8. prosinca prošle godine na pitanje hoće li podnijeti ostavku, bude li se dogodiio fijasko s avionima kaže: "Konkretno, ne želim odgovoriti na hipotetska pitanja. Vjerujem uvijek u ono što radim!"
Nekoliko dana kasnije, 13. prosinca, na pitanje novinara ostaje li u Vladi, odgovara: "A što, Ti imaš neki drugi plan?"
Plan B izvukao je kad je sve propalo. Promijenio smjer i okrenuo se Amerikancima i F16-icama koje se još ne proizvode.
"Želio bih da tu bude novi, želio bi da to bude manje komada. No, moramo imati odgovornost za novac poreznih obveznika", kazao je Krstičević.
A ne tako davno uvjeravao je da možemo priuštiti cijelu eskadrilu - rabljenih.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr